Skilda meningar vid hoppning...

P

Poetry_princess

Under alla år jag har ridit så har jag alltid fått lära mig att sitta ned mellan hindrena vid hoppning - bortsett från nybörjartiden då det var lätt sits och hålla i manen som gällde...

Har nu en ny ridlärare - riktigt dressyrfreak. Hon vill alltid att vi ska stå i lätt sits minst 10 m innan hindret - även i trav vilket gör att jag tappar takten och balansen, det blir bara fel helt enkelt...
Känner mig lite dum att ifrågasätta henne då hon är GP-ryttare och 40+... men... Jag känner att det funkar så mycket bättre att sitta ned/rida lätt innan hindret istället för att stå upp och "vänta" på avhoppet... Bör jag anpassa mig eller ska jag ta upp saken med henne? Hur gör ni själva när ni hoppar?

Sv: Skilda meningar vid hoppning...

Jag rider alltid lätt innan travhinder. När jag hoppar i galopp så står jag i lätt sist fast har kontakt med sadeln mot rumpan hela tiden, fast lätt. (Är det det som kallas trepunktsits?). Det funkar mycket bra. Din ridlärare har rätt i att man inte ska ändra något markant precis innan hindret, varken i sits eller inverkan.

Jag tycker det är bra att kunna stå i lätt sits, men att man ska träna det utan hinder till att börja med. Det är ju bättre att sitta ner och vara i balans än att stå upp och störa hästen. Tänk att du har balansen och tyngden i stigbyglarna när du står upp, och håll i manen om det känns ostadigt.

Och självklart ska du prata med din tränare. Hon har säkert nån bra idé om hur du kan träna att stå i lätt sits!

Jag tycker det beror mycket på vilken typ av häst man rider! En trög häst kan man behöva sitta ner och hålla om, en mera framåt kanske det går bra att stå i lätt sits på.

Immer

Jag tycker det beror mycket på vilken typ av häst man rider! En trög häst kan man behöva sitta ner och hålla om, en mera framåt kanske det går bra att stå i lätt sits på.

Och en alltför pigg häst kan man också behöva sitta ner på för att hålla igen.

Ang. frågan, så tycker jag inte det är så bekvämt att stå upp i fältsits långt innan hindret, man hänger inte med i språnget lika bra då.
Däremot att lätta lite från sadeln (med fortsatt kontakt) och ha tyngden i stigbyglarna är väl isåfall bättre.
Tycker jag då. ;)

Själv sitter jag ner, för att jag bättre ska känna hästen röra sig under mig och på så sätt känner jag också hur den förbereder sig för språnget & lyfter, och då kan jag följa med bättre.

håller med, jag ramar in hästen mkt bättre vid nedsittning, det är lättare att kramma om hästen, dessutom är det lätt
hänt att man håller balansen med tyglarna- munnen om man står i fältsits.

jag gillar bäst att stå upp litegrann men så man fortfarande nuddar sadeln. Då kan man inverka på hästen men utan att verkligen sitta ner. Sen tycker jag inte det skadar om man tränar både på att sitta ner och stå i lätt sits när man rider mot hinder.

I trav mot hindret föradrar jag lätt sits, eller 3-punktsits eller vad det nu blir.... Rider man lätt är risken stor att du kommer så att du står innan hindret och sitter över.. I galopp beror det på hästen, min nya häst som är relativt ung och grön står jag i lätt sits, och på andra hästen sitter jag i "dressyrsits", då hon blir het och jag måste känna att hon är "framför skänkeln"..

Att i trav göra ngt annat än att rida lätt, det funkar inte i hoppning anser jag.
Men annars så finns det i stort sett två olika stilar, och den ena är lite lätt sits hela tiden, givetvis mer "lätt" över hindret, och en där man sitter ner ordentligt mellan hindren och bara "lättar" i språnget.

Men vilket man väljer, beror ju på två saker:
1. vilken typ av häst man har.
2. vilken typ av sits man som ryttare själv passar att använda.

Tysk ridning tex, den är ju mer "dominant", medan amerikansk är mer "lätt".
Men båda är ju lika hästvänliga för det.
Men! Amerikanerna rider ju ofta rena fullblod, vilket sällan tyskarna gör.
Slutsats = de rider de hästar deras ridstil passar för.

Tvingar man en ryttare att helt byta stil till den som inte passar, så kommer det INTE att funka!
Alla ryttare kan inte anpassas till samma hoppstil! Att tro det går, är ju lika korkat som att tro att alla ryttare passar med alla typer av hästar.
Har man fått en tränare med för en själv fel hoppstil, så måste man byta! För där är samma sak, inte alla elever passar att rida för alla tränare!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 814
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
282
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama