Skiftjobb och barn

C

Clintan

Både jag och sambon jobbar skift, jag tvåskift och han sk femskift. Nu till problemet, det är så att mitt jobb har blivit hårdare då det gäller att hålla sina arbetstider och ingen ska kunna förskjuta sin arbetstid så som jag tänkt göra de dagar då jag och sambon har samma skift. Visst är det så att har man småbarn under 8(?) år så har man rätt till minskad arbetstid, har för mig att det är någon på jobbet som har det så. Är det någon här som är skiftarbetare eller känner någon som är det och hur har ni i så fall löst det med dagmamma och jobb?
 
Sv: Skiftjobb och barn

Jag har ju inte barn. Men när jag jobbade skift så var det många småbarnsföräldrar (och äldre också) som hade minskad arbetstid. De jobbade 6 timmar per dag.
Så när den normala arbetstiden var 6-14 och 14-22, så jobbade de 8-14 och 14-20.
 
Sv: Skiftjobb och barn

Tack för svar. I värsta fall får jag ju jobba 6 timmar. Vet inte om det är så att jag kan jobba 6 h de dagar sambon har samma skift och full tid de dagar han är ledig eller jobbar motsatt skift. Har en svag aning om att de vill att jag ska jobba så mycket som möjligt då vi alltid har fullt kaos på jobbet.
 
Sv: Skiftjobb och barn

Har för mig att de är 75 % man får gå ner till. Givetvist får man jobba mer, men man har rätt att gå ner enda till 75 %.
 
Sv: Skiftjobb och barn

Det låter lovande, även om det är nästan ett år till sonen ska på dagis så kan jag inte låta bli att oroa mig om hur man ska lösa det hela. Jobbar på en mandominerad arbetsplats där basen är en "gubbe" på 50 som inte har familj och han kan ha lite svårt att förstå att barn inte bör vara hos dagmamma till 10.30 på kvällarna när de läggs på bestämd tid andra dagar och att det inte är så kul att de vissa morgnar får gå upp kl 05.00. Vill helst att sonen ska märka av så lite som möjligt av vårt skiftarbete, så han ändå får något sånär normala tider.
 
Sv: Skiftjobb och barn

Jag och min man går två skift bägge två, på samma arbetsplats (inte samma jobb, stor arbetsplats, helt skillda arbeten...) i alla fall.
Vi går tiderna 7-16 och 16-01, i vanliga fall.
Det här går ju inte när vi har barn, den ena kan inte sluta när den andra börjar.
Så vi har gått ner i tid dagveckan så den som går dag slutar alltså 15 istället för 16.
På fredagar har vi varit så fräcka (den som jobbar kväll är alltid ledig då i alla fall) så då slutar den som jobbar dagen redan 11,30 :banana:)

Gjorde så redan efter första barnet, min dåvarande chef gick till facket för att stoppa mig, ville ha upp mig på full tid. Facket svarade bara "då får du gå vidare till regeringen".
Så JA, du har rätt att gå ner till 75%.

Har några kompisar där den ena går 3 skift och den andra 2 skift, de har fått gjort så att vissa veckor får pappan, som går tvåskift, vara hemma helt när det krockar med mammans tider, eller bara gå halv dag osv. (dagtid jobbar de ju alltid, då är barnen på dagis, men om hon går natt och börjar 22, då jobbar han bara mellan 16-20.
Och när hon går kväll 14-22, ja om han då jobbar kvällen så är han helledig den veckan. Och deras arbetsledare har inget att säga till om i stort sett...)
 
Sv: Skiftjobb och barn

Bara en liten fråga. Ska du och barnets pappa båda gå ner i tid eller är det bara den ena av er som ska det?
 
Sv: Skiftjobb och barn

Det blir bara jag, eftersom det är omöjligt för pappan att göra det pga hans arbetsuppgifter.
 
Sv: Skiftjobb och barn

Ingenting är omöjligt, den tar bara lite längre tid :angel:;).
Heter det inte så? :D
 
Sv: Skiftjobb och barn

Det låter lovande, även om det är nästan ett år till sonen ska på dagis så kan jag inte låta bli att oroa mig om hur man ska lösa det hela.

Nej, oroa dig inte. Slösa inte bebistiden på sånt. Du har stöd av lagen. Det kvittar hur mossig och oförstående din chef är - han måste ändå rätta sig efter lagar och regler. Om han krånglar när det blir dags för er att börja jobba igen - då får ni läsa på om era rättigheter och stå på er. Men ta inte ut problemen i förskott redan nu.
 
Sv: Skiftjobb och barn

Försöker inte oroa mig, det går lite i vågor ibland tänker jag inte alls på det och vissa dagar kommer jag på det och grubblar lite över det, men jag har förhoppningar om att det går att lösa till det bästa. Har ingen längre resväg till jobbet, inte sambon heller, så vi kan hämta sonen hos dagmma 10-15 min efter vi slutat. En fördel med att vi jobbar skift är ju att han inte behöver vara mycket på dagis, var 5:e vecka är pappan helledig och han är ofta ledig mitt i veckan också, och jobbar jag em och han fm, så är det bara någon timme och jobbar han natt och jag em, så inget alls för då får jag ju helt enkelt gå hem tidigare. Man får se det på den ljusa sidan av saken.:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 333
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 801
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp