Sv: Skiftjobb och barn
Jag och min man går två skift bägge två, på samma arbetsplats (inte samma jobb, stor arbetsplats, helt skillda arbeten...) i alla fall.
Vi går tiderna 7-16 och 16-01, i vanliga fall.
Det här går ju inte när vi har barn, den ena kan inte sluta när den andra börjar.
Så vi har gått ner i tid dagveckan så den som går dag slutar alltså 15 istället för 16.
På fredagar har vi varit så fräcka (den som jobbar kväll är alltid ledig då i alla fall) så då slutar den som jobbar dagen redan 11,30
)
Gjorde så redan efter första barnet, min dåvarande chef gick till facket för att stoppa mig, ville ha upp mig på full tid. Facket svarade bara "då får du gå vidare till regeringen".
Så JA, du har rätt att gå ner till 75%.
Har några kompisar där den ena går 3 skift och den andra 2 skift, de har fått gjort så att vissa veckor får pappan, som går tvåskift, vara hemma helt när det krockar med mammans tider, eller bara gå halv dag osv. (dagtid jobbar de ju alltid, då är barnen på dagis, men om hon går natt och börjar 22, då jobbar han bara mellan 16-20.
Och när hon går kväll 14-22, ja om han då jobbar kvällen så är han helledig den veckan. Och deras arbetsledare har inget att säga till om i stort sett...)