Här jobbar man 21-06 måndag till torsdag och är ledig fre, lör, sön så chansen är kanske större att man kan behålla samma rytm under ledigheten.
Det schemat tror jag kommer slita rejält.
Jag jobbar nätter.
Schemat rullar på tre veckor.
V 1 Natt 19.45 - 07.15 mån - torsdag. Går av fred morgon.
V 2 Natt 18.45 - 07.15 fre - sön. Går av måndag morgon.
V 3 Dag 8-18 torsdag och fredag.
Många tycker veckan med fyra nätter är tung. Jag tycker så länge man är i det den är okej och det känns som jag lika gärna skulle kunna göra 5 eller 7 nätter. Däremot tar det tid att återhämta sig. Att börja om med samma sak på måndagen skulle slita enormt.
Kollegor med annan befattning går 5 v schema och har bl.a. En vecka som följer:
Måndag - tisdag natt. Går av ons morgon. Fredag - söndag natt, går av måndag morgon. Dvs de har lika mkt ledigt som du får om du går av fred morgon och på mån kväll. De flesta HATAR den och tycker den sliter fruktansvärt - just för den korta ledigheten.
Jag älskar nätter. Trots att jag har 1 h pendling etc. Men jag är helt slut av att jobba dagtid, mycket piggare när jag får jobba nätter. Sover bättre på dagar än på nätter med.
MEN det här med att inte ställa om dygnet. Det var min plan med. Den sket sig. Min kropp ställer tillbaka det. Tacksamt iofs, jag vänder tillbaka det på 24 h. Dvs jag går av på morgonen. Sover 9-16. Somnar sen vid 00-02, och går upp 08. Klart. Däremot innebär det att jag måste vända om igen när jag ska jobba, och inför första natten kan det vara problem.
Så även om man tänkt vara permanent nattomställd är det inte alltid kroppen vill det.