Skiftarbete

MonteRose

Trådstartare
Jag har jobbat 2-skift nu i 2,5 år och fortfarande inte lyckats anpassa mig till de olika dygnsrytmerna. Har stora problem med att få tillräckligt med sömn. Vissa perioder sover jag bättre förmiddagsveckan och vissa eftermiddagsveckan. Inbillar mig att jag alltid varit morgonmänniska.
På min arbetsplats finns det möjlighet att arbeta ständig natt och funderar nu på om det skulle vara bättre för mig. För min omgivning spelar det ingen roll när jag arbetar eller sover.
Vad tror ni?

Jag har jobbat 2-skift nu i 2,5 år och fortfarande inte lyckats anpassa mig till de olika dygnsrytmerna. Har stora problem med att få tillräckligt med sömn. Vissa perioder sover jag bättre förmiddagsveckan och vissa eftermiddagsveckan. Inbillar mig att jag alltid varit morgonmänniska.
På min arbetsplats finns det möjlighet att arbeta ständig natt och funderar nu på om det skulle vara bättre för mig. För min omgivning spelar det ingen roll när jag arbetar eller sover.
Vad tror ni?
Om du redan nu har problem med omställningarna och då "bara" lär det kommer till förmiddags-och eftermiddagspass tror jag inte att du löser det genom att börja jobba natt. Då blir det ännu värre omställningar och ännu mindre naturligt för kroppen. Jag hade satsat på en dagtidstjänst om jag var du!

Jag jobbar skift med förmiddagar, nätter och kvällar och har än så länge förmågan att sova bra närsomhelst och varsomhelst. Den dagen jag börjar sova dåligt kommer jag söka en dagtidstjänst för jag har sett vad det gör med kroppen/psyket om man fortsätter att jobba skift fastän det inte funkar med sömnen.

Men jag tänkte att genom ständigt nattarbete så kan jag ju hålla samma dygnsrytm alltid och behöver ej ställa om. Eller funkar det inte så?

Jag hade provat med natt om jag var du. Det verkar ju som att omställningen inte funkar något vidare ändå för dig, så i "värsta fall" kanske du kan gå tillbaka till 2 skift om natt fungerar ännu sämre?
Jag har själv gått över på natt sen några månader tillbaka funkar mycket bra på det. Jag jobbar 21-07, sover ca 08-16, många verkar störa/bry sig om detta, men jag behöver 7-8 timmar, oftast så ställer jag klockan på 16.30 men vaknar av mig själv mellan 15 och 16.30, lite olika från dag till dag. Nu jobbar jag 7 nätter och är ledig sju, så jag vet inte hur det funkar med andra typer av nattskift med timmar osv. Från att ha jobbat 06-15 och alltid vart dödstrött när klockan ringde 04.30 och dödstrött redan vid 20 på kvällen är det skönt att äntligen känna sig utvilad när man vaknar :)

Just ja, under min lediga vecka blir det sisådär med dygnsrytmen, vissa veckor håller jag den hyggligt med att vara vaken till 04-06 på morgonen, vissa veckor behöver jag byta så då sover jag 4-5 timmar när jag gått av bara. Måndagen när jag går på igen (jobbar mån-mån) kan bli jobbig ibland och det har hänt att jag vart vaken i 22 timmar om jag råkat somna tidigt på söndagen och då vaknat tidigt och kanske inte lyckats somna ett par timmar på kvällen innan jobbet. Det är ju inte optimalt men händer inte så ofta som tur är.

Här jobbar man 21-06 måndag till torsdag och är ledig fre, lör, sön så chansen är kanske större att man kan behålla samma rytm under ledigheten.

Här jobbar man 21-06 måndag till torsdag och är ledig fre, lör, sön så chansen är kanske större att man kan behålla samma rytm under ledigheten.

Det schemat tror jag kommer slita rejält.

Jag jobbar nätter.
Schemat rullar på tre veckor.
V 1 Natt 19.45 - 07.15 mån - torsdag. Går av fred morgon.
V 2 Natt 18.45 - 07.15 fre - sön. Går av måndag morgon.
V 3 Dag 8-18 torsdag och fredag.

Många tycker veckan med fyra nätter är tung. Jag tycker så länge man är i det den är okej och det känns som jag lika gärna skulle kunna göra 5 eller 7 nätter. Däremot tar det tid att återhämta sig. Att börja om med samma sak på måndagen skulle slita enormt.

Kollegor med annan befattning går 5 v schema och har bl.a. En vecka som följer:
Måndag - tisdag natt. Går av ons morgon. Fredag - söndag natt, går av måndag morgon. Dvs de har lika mkt ledigt som du får om du går av fred morgon och på mån kväll. De flesta HATAR den och tycker den sliter fruktansvärt - just för den korta ledigheten.

Jag älskar nätter. Trots att jag har 1 h pendling etc. Men jag är helt slut av att jobba dagtid, mycket piggare när jag får jobba nätter. Sover bättre på dagar än på nätter med.

MEN det här med att inte ställa om dygnet. Det var min plan med. Den sket sig. Min kropp ställer tillbaka det. Tacksamt iofs, jag vänder tillbaka det på 24 h. Dvs jag går av på morgonen. Sover 9-16. Somnar sen vid 00-02, och går upp 08. Klart. Däremot innebär det att jag måste vända om igen när jag ska jobba, och inför första natten kan det vara problem.

Så även om man tänkt vara permanent nattomställd är det inte alltid kroppen vill det.

Jag tyckte det var enormt jobbigt med natt, men det var dels för att jag hade noll socialt liv eftersom mina tider aldrig stämde överens med andra och jag ofta mer eller mindre ställde om på helgen när jag var ledig för att få någon social tid alls med sambo och familj. Jag tror natt hade funkat bättre om jag antingen kunde hålla samma dygnsrytm hela tiden eller hade längre ledigheter (typ jobba 7 nätter, ledig 7, istället för jobba 5-6 nätter, ledig 2). Så jag tror det beror på schema och hur ditt liv i övrigt ser ut.

Jag har jobbat natt och det fungerade väldigt dåligt för mig.

Fast kan ha att göra med schemat också 23-08 2 dagars jobb, 3 dagar ledig, 3 dagars jobb ledig 2 osv.

Min mors sambo jobbar natt konstant 22-06 sön-tors var fjärde vecka mån-ons. För honom är det tungt och jättesvårt att ställa om vid långledighet så helger sover han större delen av dagarna och uppe på nätterna.

Om jag vart du skulle jag kollat om man kan testa. Fungerar det ju inte är det ju bara att byta tillbaks. Vissa stormtrivs med att jobba natt

Viktigt när man kollar ett nattschema är att inte luras av hur det ser ut att vara ledigt. Dagen man går på och dagen man går av måste räknas bort (eftersom man ska/bör sova då).

Sen kan nog tiderna spela in. 22-06 ger betydligt mer utrymme för socialt liv även "mitt i jobbnätterna" än 20-08 gör tex. Osv.

Jag har inget socialt liv så det spelar ingen roll :)

Mja det kommer ändå spela roll så länge samhället är uppbyggt efter att folk sover på nätterna. Man kan inte ringa banken, klippa sig eller prova jeans eller serva bilen på nätterna. Man kan göra det dagtid på lediga tiden men tex med schemat som beskrevs där det alltid är nätter må - to inkräktar det väldigt på ledighet OCH sömn om man har långa nätter. Jämfört med om man jobbar 22-06 och har sovit 8 h kl 14 - 15 och ändå har 5-6 h kvar till man börjar jobba.

Jag håller med @Alexandra_W. Schemat är otroligt viktigt. Jag började mina nattpass med att jobba mån-tors (21-07), så jobb 4 nätter ledig över helgen. Det var helt kasst! Det funkade inte alls bra för mig. Sen kom jag tillbaka till samma tjänst igen fast för ett annat företag så önskade jag nytt schema med 7 dagars, och jag är väldigt glad att jag fick igenom det, annars hade nog inte jag klarat av natt speciellt länge.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 024
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar