"Skicka på bete"

Problemet, som jag ser det, är att många hästar redan är rätt så välgödda när de släpps på bete, vilket inte är positivt för hästarna. Nu har jag inte häst längre men när jag hade häst la jag in regelbunden vila under året, kunde bli ca 4-7 dagars ledighet var 6:e vecka eller så, just för att läka ut småskavanker och sådär.
Har man överviktig häst är det ett problem i sig, givetvis, men det tänker jag är ett separat problem. Men visst, med en extremt lättfödd häst så får man ju försöka hitta riktigt magert bete i så fall. Alternativt motionera under betet.
 
Nej, mina skulle isåfall gå i en egen hage. De är coola och trygga i sig själva, så just det att vara någon annanstans nån vecka vet jag att det inte skulle vara något problem för dem. Utan det är just själva betet jag funderar kring.

Tyvärr går det inte att ha dem ute dygnet runt här hemma, eller ja, går gör det väl men jag vill/vågar inte.
Varför vågar du inte ha dem ute dygnet runt hemma? Eller det är rent av miljömässiga skäl?
 
Men nu funderar jag lite på om någon veckas semester kan vara skönt för hästarna (och mig!).

Skulle INTE släppt hästarna i en ny flock, bara för någon entaka veckas skull.

Skaderisken är som högst vid utsläppet och 2-4v framåt! Då är det stökigt i flocken, hästarna har inte lärt sig att samverka än, rangordningen är inte satt och de känner inte hagen fullt ut.

Släpp för längre period, eller inte alls.

Tillägg: såg nu ditt inlägg att de skulle få en egen hage på stället. Det minskar ju skaderisken avsevärt men blir fortfarande en miljöomställning som hos vissa individer skapar oro/stress medan andra inte bryr sig nämnvärt.
 
Skulle INTE släppt hästarna i en ny flock, bara för någon entaka veckas skull.

Skaderisken är som högst vid utsläppet och 2-4v framåt! Då är det stökigt i flocken, hästarna har inte lärt sig att samverka än, rangordningen är inte satt och de känner inte hagen fullt ut.

Släpp för längre period, eller inte alls.

Tillägg: såg nu ditt inlägg att de skulle få en egen hage på stället. Det minskar ju skaderisken avsevärt men blir fortfarande en miljöomställning som hos vissa individer skapar oro/stress medan andra inte bryr sig nämnvärt.

Som jag skrivit tidigare så skulle de INTE släppas ihop med några andra hästar, utan gå i en egen hage :)
 
Varför vågar du inte ha dem ute dygnet runt hemma? Eller det är rent av miljömässiga skäl?

På grund av var hagarna ligger, helt enkelt. Det är väldigt nära motorväg utan viltstängsel osv, och även om mina hästar aldrig gått genom staketet så KAN det ju hända. Dagtid är det alltid någon i närheten som skulle upptäcka en rymling ganska snabbt, men på natten kan det ju dröja.
Sen ligger även sommarhagarna så till att obehöriga (läs fulla personer på väg hem från en festplats i närheten) kommer åt hästarna, och mina är väldigt sociala och står gärna vid staketet och umgås. Jag kanske är lite nojig då, men jag litar inte helt på förbipasserande i det läget.
 
Jag hade inte skickt iväg på random bete med andra hästar för någon häst som är över 4 år. Speciellt inte för bara nån vecka. Är ju både skade och smittorisk liksom.

Unghästar däremot tror jag mår bra av att gå i större flockar periodvis (alltid om möjlighet) när de växer upp. Med både jämnåriga och äldre för att lära sig vett och etikett.

Dääremot är jag tveksam till blandflockar. Finns så många valacker som betäcker.....
 
Jag hade inte skickt iväg på random bete med andra hästar för någon häst som är över 4 år. Speciellt inte för bara nån vecka. Är ju både skade och smittorisk liksom.

Unghästar däremot tror jag mår bra av att gå i större flockar periodvis (alltid om möjlighet) när de växer upp. Med både jämnåriga och äldre för att lära sig vett och etikett.

Dääremot är jag tveksam till blandflockar. Finns så många valacker som betäcker.....

Läs ordentligt. Hon har skrivit flera gånger att hennes hästar skulle gå i egen hage.
 
Jag skickar gärna iväg några veckor över sommaren, alternativt låter hästar som kan gå ute dygnet runt få grässemester hemma några veckor på sommaren.

Mina har fått vintervila också, men jag känner större behov av aktiviteter på vintern eftersom även de hästar som är ute mycket har tråkigare tillvaro på vintern. Att gå och äta gräs (varierande mängd beroende på individ) är ju att vara HÄST och jag inbillar mig att det är maximal återhämtning för dem då.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 227
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp