Skicka med passet eller ej?

FengurLaugar

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, visste inte vart jag skulle lägga den annars...

Det är så att vi ska sälja en häst nu, har fått en köpare som verkar hur bra som helst, de ska ha hästen på prov i några månader först så de ser att allt fungerar.

Nu undrar jag om man ska lämna med passet under provtiden, det är ju liksom en värdehandling och det känns vääldigt jobbigt att lämna med det om det nu skulle hända något. Det är ju bara passet som visar att vi faktiskt äger hästen...

Hur ska man göra?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Skicka med passet eller ej?

Har du inte ett löst ägarbevis? Passet är inte ett ägarbevis, mitt är löst i passet så det plockas ut om hästen åker bort.

Tycker du tänker lite lustigt. Du vågar skicka iväg hästen på prov i månader, men vågar inte skicka med passet?
Det är mycket större risk att det händer hästen något under provtiden och att du får tillbaka en häst som är sämre än den du lånade ut. Än att du blir lurad på allt bara för att passet följer med hästen. Som Korven skriver så är faktiskt inte passet någon ägarhandling utan en handling som ska följa hästen hela livet för identifiering Det är ägarbevis, köpekontrakt och/eller kvitto som juridiskt avgör vem som äger hästen.

Dessutom säger lagen att passet alltid ska finnas där hästen finns så att det kan visas upp vid anmodan. Så om t ex en travhäst blir lämnad till träning så ska passet också lämnas till tränaren.

Passet är ingen värdehandling, och inte heller någon handling som kan användas för att styrka ägarförhållanden. Passet SKA ALLTID följa hästen.

Ägarförhållanden regleras dels genom avtal, dels har de flesta rasförbund separata "hästägarbevis". Det är de bevisen som är värdehandlingar. (Tror t.o.m. att om du läser noga i passet så kommer du hitta någon lydelse i stil med att "passet gäller ej som bevis på ägarskap")

Vet inte om tråden ligger rätt, visste inte vart jag skulle lägga den annars...

Det är så att vi ska sälja en häst nu, har fått en köpare som verkar hur bra som helst, de ska ha hästen på prov i några månader först så de ser att allt fungerar.

Nu undrar jag om man ska lämna med passet under provtiden, det är ju liksom en värdehandling och det känns vääldigt jobbigt att lämna med det om det nu skulle hända något. Det är ju bara passet som visar att vi faktiskt äger hästen...

Hur ska man göra?

Tacksam för svar :bow:

Som en tidigare sa- passet skall alltid följa hästen :banana: Lycka till och hoppas allt blir bra med den nye ägaren!

De behöver ha passet om något skulle hända med hästen under deras provtid.
Skriv bara papper på att de har hästen på prov si och så länge, samt att passet medföljer hästen och att de ska ersätta det om det försvinner eller förstörs vid ev återlämnande av hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 359
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 158
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 594
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna