Skicka iväg sto med eksem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 276
Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Juvelflickan

Hejsan!
I år ska mitt sto åka upp till en hingst i Uppsala.
Hon har lindrigt eksem och jag är orolig att det ska bli värre där uppe.
Detta är första gången hon ska betäckas.
Vill höra alla era tips för oss!
Jag har en islandshäst, hingsten är Stari från Bredhall.
Har inte märkt att hon börjat brunsta ännu, är så rädd att missa det.
Ge mig massor av svar!
Taack!:)

Sv: Skicka iväg sto med eksem

Nu är jag inte ett dugg insatt i islandsavel, men jag trodde att eksem var diskvalifiserande för avel. Är det inte det?

Åh vad spännande Frida! Ska Anna få en liten fölis :D

Stona får väl ha eksem men inte hingsten om jag förstått allt rätt.

Nu är jag inte ett dugg insatt i islandsavel, men jag trodde att eksem var diskvalifiserande för avel. Är det inte det?

Är det inte så, att det är hingstarna som inte får vara i avel om dom har eksem?
Fast egentligen borde det gälla ston också.
Det är ett livslångt lidande för många hästar, som man väl skulle kunna minimera genom att inte betäcka "kli-ston"

Som sagt, får du verkligen betäcka ett eksemsto?

undrar jag också... har själv en shettis som har exem, hon har hos tidigare ägare haft föl men jag skulle aldrig avla på henne... varför riskera att föra detta lidande vidare när man kan undvika o köpa en frisk häst istället...

Men egentligen är det väl lika illa vem av föräldrarna som har det?

Även om det inte finns nån regel om stona så tycker jag man får ta sitt ansvar som stoägare.

Inte bara för individens bästa utan även för rasens bästa.

Hon har lindrigt eksem och jag är orolig att det ska bli värre där uppe.

Ditt sto har antagligen välskött knottallergi (snarare än "lindrigt eksem"). I en annan (kanske mer knottrik) miljö och med mindre nitisk skötsel finns såklart risken att hon kliar sig mer.

Har inte märkt att hon börjat brunsta ännu, är så rädd att missa det.

Det är nog ingen fara - det brukar ordna sig när stoet väl är på plats hos hingsten. Uppvaktning av hingsten, det spirande vårgräset och vistelsen i flock bland andra brunstande ston är stimulerande.

Angående att avla på eksemhästar...
Hingst och även sto som har en defekt med ärftlig disposition som finns upptagen i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om avelsarbete (DFS 2004:22 - se hemsidan www.djurskyddsmyndigheten.se) får enligt svensk författning inte användas i aveln och tilldelas avelsförbud. Defekterna på listan är:
• allvarliga bettfel (över- eller underbett)
• allvarliga problem i skelett, leder, muskler och hovar
• slinger (cerebellär hypoplasi)
• helalbinism
man- och svansskorv med kroniskt förlopp (eksem)
• klapphingst (kryptorkism)
• testiklar med kraftig skillnad i storlek och konsistens
• pungbråck (hernia inguinalis)
• struppipning (hemiplegia laryngis)
Avelsförbudet gäller även andra ärftliga egenskaper än de ovan uppräknade om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman.

Är det inte så, att det är hingstarna som inte får vara i avel om dom har eksem?
Fast egentligen borde det gälla ston också.
Det är ett livslångt lidande för många hästar, som man väl skulle kunna minimera genom att inte betäcka "kli-ston"

Håller med till hundra procent, vi tar inte emot eksemston till våra hingstar (fjordhäst), vi har visserligen inte så många fjordhästar som har eksemproblem att det anses som ett rasrelaterat problem, men därför behöver man inte uppmuntra till att betäcka ett sådant sto.

Tyvärr är det så, f o m i år är det upplysningsplikt istället för förbud.

Om jag skulle skicka iv'g ett sto med eksem s[ vore det inte till bet'ckning, f;r det 'r ju 'rftligt...

tråden är dubbelpostad - finns även på islandshäst - vilket INTE är tillåtet. Man måste bestämma sig för ETT ställe att posta på, nu har JAG bestämt var diskussionen ska fortsätta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 638
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 814
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 406
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka