Skicka in vid lastning

S

scesar

jag håller på och lasttränar min 3,5 åring, och jag har ett boggiesläp med fronturlastning för 1 häst. Det jag gjort hittills, gått in bredvid honom och stått därinne och käkat godis och så gått ut fram, går bra, han är inte stressad eller rädd.
Men jag vill ju kunna skicka in honom och stänga bommen bak själv. Så min fråga är hur jag kommer dit? Jag över mkt från amrken förövrigt, dvs skickar honom förbi mig (i lina o repgrimma)genom grindhål, ryggar, fram och bakdelsvändningar för kroppsspråk och tömkör.
Får bara för mig att han ska gå vid sidan om när jag försöker skicka honom, ska jag bara rygga honom då? och göra om tills han går in, med beröm då för varje framsteg?

Sv: Skicka in vid lastning

Det är viktigt att du lär honom först på marken att han ska gå rakt fram när du skickar fram honom, givetvis har du lärt honom allt det grundläggande innan. När det fungerar stå du vid rampen och viasar in honom i transporten. Det är viktit här att ha kontroll på huvudet så att han går rakt fram.
Han måste lära sig att du vill att han ska gå in i transporten genom att berömmet kommer i form av att han får vara i fred (utan krav) när han väl står i transporten. Jag ger aldrig beröm med rösten när vi "tänar" NH, det kommer i form av att han får vara ifred när han gör rätt. Vid lastträningen ska det var jobbigt utanför och lugnt och tryggt inuti transporten.

När jag lärde min häst lastning hade jag givitvis hjälp av en erfaren NH-instruktör, när min häst inte lydde mina komandaon backade jag bort honom från transporten, gick igenom "lekarna" men i ett snabbt tempo och med höga krav. Sedan gick vi fram till transporten igen och han fick nya försök. På så vis blev transporten det lugna och sköna alternativet att välja. Det är givetvis vis viktiga att alla "lekarna" sitter innan man börjar med lastningen så hästen vet vad vi kräver och ber den om.

Lycka till!

När jag skickar honom ute har en benägenhet att svänga mot mig efter grindhålet, alltså vänster och snurrar runt med huvudet mot mig, i transporten kan han ju inte det, men han kommer kanske tveka då?
Han tycker det är JÄTTEjobbigt att backa, framförallt nu med snö och isunderlag, så det tror jag funkar bra. Har svårt bara för att inte berömma, använder rösten väldigt mycket under hanteringen (har hundar med, kommer nog därifrån). Han är ett väldigt godis/mat-vrak, men jag har insett att maten är så attraherande att han inte kan fokusera på mig, så det är nog bättre att köra utan..

Idag började jag öva in "vänta", dvs att han ska stå kvar, stilla, typ i gången när jag går ifrån honom, och när han står lös. Fungerade bra från början, men jag tar det lugnt med korta avstånd i början.
Samma träning som med hunden :idea:

Tycker att du verkar ha bra kontroll på situvationen. Det är bara att prova på transporten så fort du känner dig redo, det kan ju inte bli mer än ett litet missförstånd och då är det ju bara att fortsätta att träna. Du behöver inte känna dig orolig för att förstöra allt jobb du laggt ned, för det ser jag inte som en risk.

Hoppas att det går bra!

Hur gör ni när ni skickar in hästen?:confused:

jag håller på och lasttränar min 3,5 åring, och jag har ett boggiesläp med fronturlastning för 1 häst. Det jag gjort hittills, gått in bredvid honom och stått därinne och käkat godis och så gått ut fram, går bra, han är inte stressad eller rädd.
Men jag vill ju kunna skicka in honom och stänga bommen bak själv. Så min fråga är hur jag kommer dit? Jag över mkt från amrken förövrigt, dvs skickar honom förbi mig (i lina o repgrimma)genom grindhål, ryggar, fram och bakdelsvändningar för kroppsspråk och tömkör.
Får bara för mig att han ska gå vid sidan om när jag försöker skicka honom, ska jag bara rygga honom då? och göra om tills han går in, med beröm då för varje framsteg?

kolla monty roberts videoklipp på youtube, där han lastar in en häst som inte alls ville gå in i början, tillslut gick han in själv.

Såhär har jag lärt mina hästar att gå in själva i släpet.
Jag hänger en krubba framme i släpet med lite godis i . Lär hästen att maten finns där. Går in äter lite - går ut genom fronten. När detta känns tryggt så brukar hästen vilja gå in i släpet själv. Jag lägger grimskaftet över halsen i skickar in pållen. Tar upp bommar o lem bakom o går in o sätter fast pållen.
Funkat jätte bra på alla mina hästar.
I början kan man behöva en lång lina som man tar ett varv runt bommen o sen går ut igen. Därefter så vinschar (obs utan minsta tvång) man in hästen. Dvs trycket kommer ifrån rätt håll, framifrån o man kan om det behövs lägga en hand på rumpan.
Lycka till!
/anna

Därefter så vinschar (obs utan minsta tvång) man in hästen. Dvs trycket kommer ifrån rätt håll, framifrån o man kan om det behövs lägga en hand på rumpan.
/anna

har hört att detta är ett olagligt sätt att lasta på.
Man får inte "vinscha" in hästen, inte ens utan tvång, enligt artiklen jag läste får man inte ens dra hästen i huvudet.
så du kanske borde lära om din/dina hästar att gå in utan att dra in hästen i transporten....

har för mig att det stod i en hästfocus tidning eller likande.

har hört att detta är ett olagligt sätt att lasta på.
Man får inte "vinscha" in hästen, inte ens utan tvång, enligt artiklen jag läste får man inte ens dra hästen i huvudet.
så du kanske borde lära om din/dina hästar att gå in utan att dra in hästen i transporten....

Jag tror inte det är specificerat i lagen hur man får lasta väl :confused:

Men, för att förtydliga (för jag lastar så själv), man lägger linan över bommen så att man kan leda in hästen utan att gå in själv.
Man drar inte hästen alls, det är bara för att hästen ska följa linan in.

Och om det är olagligt får de väl komma och bura in mig då :angel::rofl:

Dessutom är väl Hästfocus kanske den tidning som har flest oriktiga artiklar som är helt utan källkritik...så man kanske inte ska ta den på så stort allvar.
Skulle det vara olagligt att dra hästen i huvudet tror jag nästan varenda ridskole-unge skulle sitta i finkan ;)

så då menar du att det är bättre att dra hästen i huvudet än att lära den att gå ordentligt in i en transport?

jag kan ev hålla med om att hästfocus inte alltid har källa till sina artiklar.
men tycker du då personligen inte att det är bättre att lära "alla ridskoleungar" att man leder hästen på ett korrekt sätt där det inte ingår att dra den i huvudet?
men nu jag förstår vad du menar med lastningen, men det är väl ändå inte att dra in hästen, som jag trodde att du menade först, så jag får be om ursäkt för det.

Men vill du missförstå henne med flit? Hon vill ju att hästen ska följa repet in i transporten och INTE dra in den. Låter bara bra i mina öron och lätt för hästen att förstå samt att det inte orsakar hästen något som helst obehag.

om du läser hela mitt förra inlägg ser att det står:
men nu jag förstår vad du menar med lastningen, men det är väl ändå inte att dra in hästen, som jag trodde att du menade först, så jag får be om ursäkt för det.
jag kan erkänna om jag missuppfattar någon vilket jag råkade göra här!!!!

Jag får be om úrsäkt för att jag inte läste hela inlägget, (men om du kom på vad hon menade när du skrivit halva inlägget kunde ju du ha raderat det du skrivit.)

Hur gör ni när ni skickar in hästen?:confused:

du står helt enkelt vid sidan om rampen och riktar hästen uppför rampen. I början kan man behöva låta den stå enbart på rampen och sen succesivt gå upp fler och fler steg. Det behövs inte på alla.

Min har redan från början visat tydligt att han inte tycker om när jag går före in i transporten. Han är stor och har haft en hel del osäkerhet inför lastning. Går jag före in så ökar hans osäkerhet, han tycker det blir trångt och tänker bakåt när jag står framför. När jag började ställa mig brevid och skicka in så gick det hundra gånger bättre, numera går jag ALDRIG in själv utan han går på medans jag står kvar ute.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel