skicka fiskar

wtf

Trådstartare
funderar på att skicka mina pirayor med bussgods till en köpare nere i karlstad.
tanken är att dom ska åka i varsin hink med lock (plastpåsar funkar inte)
bussen skulle gå 15.30 från gävle dag 1 och vara framme 11.45 dag 2.
hur stor volym på hinken bör det vara? behövs nån slags syresättning?

Sv: skicka fiskar

Jag kan inget om friksar, men har ett akvarium. Om pumpen slutar fungera märks det ganska snabbt att de simmar upp till ytan och tar luft. Det finns syretabletter i djuraffärer(iaf där jag bor), du kanske kan köpa några stycken och ha i hinkarna? :idea:

ja, har frågat på ett annat forum (för fiskar) och de sa att man inte fick skicka i hinkar. så jag ska ha 3 st fiskpåsar till varje piraya. de sa även att man måste ha syrgas i, men jag har inte en susning om var man får tag i sånt. så jag är lite inne på det där med syretabletter också!

Säkrast är att skicka i plastpåsar förpackade ordentligt i frigolitlådor. Ha tre påsar till varje fisk och ner i en frigolitlåda som passar (en fisk i varje låda är säkrast). Syrgas kan du gå in i en akvariebutik och fråga om de kan tänka sig att fylla på det åt dig mot ersättning.

det finns ju ingen renodlad akvariebutik här i krokarna.. :(

Asch då, du får ringa runt till de i närheten som ändå satsar lite på akvariehobbyn.
Vet inte annars var du får tag på syrgas. Kanske någon dykarklubb???

Tänk på att ha mer syre än vatten i påsen! Bra om du som sagt kan hitta någon med syrgas som du kan fylla påsen med. En sak till som slog mig är att de ska vara "på väg" i nästan ett dygn och risken finns att de kan bli nedkylda. Bara så du tänker på det med. Vet en djuraffär som fick sina fiskar via bussgods, de hade det lite väl kallt om öronen...:eek:

Tänk på att ha mer syre än vatten i påsen! Bra om du som sagt kan hitta någon med syrgas som du kan fylla påsen med. En sak till som slog mig är att de ska vara "på väg" i nästan ett dygn och risken finns att de kan bli nedkylda. Bara så du tänker på det med. Vet en djuraffär som fick sina fiskar via bussgods, de hade det lite väl kallt om öronen...:eek:

Därför är det bra med frigolit som isolerar mot kyla.

äsch, det sket sig :( gubben ångrade sig.. så nu får dom åka till fiskhimlen på tisdag :(

dom är ute på annons på både blocket och annonsdirekt och har så varit i nån vecka.
jag kan inte skänka bort dem till vem som helst, om vi säger att nisse med ett 200 liters akvarium hör av sig, så kommer firrarna att döda varandra inom kort.

det är svåra fiskar att ha, och kan ingen ge dem ett lika bra och kunnigt hem som dom har nu så ser jag hellre att dom dör snabbt.

dom är ute på annons på både blocket och annonsdirekt och har så varit i nån vecka.
jag kan inte skänka bort dem till vem som helst, om vi säger att nisse med ett 200 liters akvarium hör av sig, så kommer firrarna att döda varandra inom kort.

det är svåra fiskar att ha, och kan ingen ge dem ett lika bra och kunnigt hem som dom har nu så ser jag hellre att dom dör snabbt.

Nope men någon borde det finnas som vill ha dem.
www.zoopet.com är en bra sajt för akvarieintresserade prova att annonsera där...

är redan med där, men har inte orkat lösa ett goldmember medlemsskap och kan därför inte annonsera.

är redan med där, men har inte orkat lösa ett goldmember medlemsskap och kan därför inte annonsera.

aha.. just ja de har ju gjort om sedan jag var medlem där.
Tråkigt bara om du måste avliva dem.
Tyvärr har jag heller ingen plats för mitt akvarie är bara på 160 liter.

badkaret? :p:D ja det är tråkigt, men man måste ju se till att de får ett bra hem och om det inte finns så måste man ju se till djurens bästa.

badkaret? :p:D ja det är tråkigt, men man måste ju se till att de får ett bra hem och om det inte finns så måste man ju se till djurens bästa.

:D Har inget badkar. Skulle i så fall vara i åsnornas drickskar. Det är ganska stort.
Nä, viktigast är ju att de mår bra och som sagt de lär ju inte märka av att de är döda.. Men tråkigt är det..

Problemet med stora pirayor är att de inte går att skicka i påse. Snip, snap säger det, och så har du femkronestora hål i alla påsarna.
Klurigt med pirayor, jag brukar packa dem diret i sopsäck i en frigolåda när de är vuxna. Små parvlar packar jag som vanlig fisk.

Fast de dyker väl med syre :-)

Ingen aning vad de använder för något. Men har för mig att de använder flera olika sorter i sina dykartuber...
På sjukhusen finns det syrgas men vet inte om de blir så glada om man kommer in med ett gäng påsar och frågar om man kan få lite :angel:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama