Skicka efter sadel

_Eulalia_

Trådstartare
Hur gör man på ett säkert sätt för båda parter när man ska köpa en begagnad sadel privat och sadeln behöver skickas? Har aldrig gjort detta. Är intresserad utav en sadelmodell som jag vill köpa begagnat men det dyker ju aldrig upp några här i närheten och mitt tålamod tryter.:D
Vad brukar det kosta ungefär?:laugh:

Sv: Skicka efter sadel

Jag har idag betalt in pengar för en sadel. Säljaren verkar shysst och det är en mycket billig sadel så jag förlorar inga pengar om det mot all förmodan är nåt skumt.

Skicka sadeln med Bussgods då kan du betala sadeln när du hämtar. Det är dyrare än posten men är det en dyr sadel så kanske det är bäst. Nu vet du ju inte om du fått just din sadel i paketet föränn efter du betalt.

Jag har nu ikväll betalat in pengar för en sadel som skickas på måndag. Jag ser till att ha fullständiga uppgifter på säljaren, samt ser till att allt finns med i mail. Alltså hur det ska gå till och sådär, överrenskommelser.

Har köpt otroligt mycket sadlar på nätet och aldrig blivit lurad. Sålt vidare om de inte passat, för det är inte många som gjort. :-)

Säger som de andra. Känner man att säljaren verkar seriös kan man betala i förskott och chansa, annars kan man använda efterkrav på bussgods. För att använda sig av postförskott på posten måste man vara ansluten till ett postgiro så det är lite bökigt.
Kan också intyga att internetgirot fungerar bra. har använt det en gång och det var snabbt lätt och smidigt.:)

Bussgods har ju något som heter Efterkrav. Det betyder att du betalar först när du hämtar paketet. Skickade iväg en sadel i måndags och hon hämtade ut och betalade den igår. Smidigt.

Kom på en nackdel med bussgods och det är att det kan ta ett tag att få pengarna. Jag har fått ringa och tjata många gånger för att det överkridit de klassiska tre till fem arbetsdagarna

Jag har chansat några gånger och betalt in i förskott, men man kan bli lurad och fast man får uppgifter och namn samt säljaren verkar ärlig så är det faktiskt ingen garanti och rör det sig om 10 000 eller mer så chansar jag faktiskt inte.

Payson kan man använda sig av, kostar litegrann men väldigt tryggt för dig som köpare.
DOCK bör jag faktiskt utfärda en liten varning ang payson för SÄLJAREN...
Jag har sålt flera saker via payson och trott att även jag som säljare var säker men...sist jag sålde sadel så fick köparen för sig att hon inte ville ha sadeln efter att hon hämtat ut den och vägrade kryssa i att hon accepterade varan (=jag får inga pengar). Hon ville då jag skulle ta tillbaka sadeln (och betala massa frakt) fast det inte fanns nåt fel på sadeln och det fanns mail och bilder och vi hade sagt att sadeln inte var på öppet köp.
Jag vände mig då till payson och fick där INGEN hjälp, utan vi skulle lösa konflikten själva?
Hon tröttnade iaf tillslut så jag fick pengarna (över en månad efter jag skickat sadeln)...men blitt lite neggig till att sälja via payson efter det...
Men somsagt för köparen är det bra o tryggt.

Kom på en nackdel med bussgods och det är att det kan ta ett tag att få pengarna. Jag har fått ringa och tjata många gånger för att det överkridit de klassiska tre till fem arbetsdagarna

"Utlöst efterkrav utbetalas av mottagande Bussgods inom 10 arbetsdagar."
Står det på deras hemsida ;)

Ja, det är vad det står. Sex veckor fick jag vänta på femsiffrigt belopp. Den lilla kiosken som tagit emot pengarna och lämnat ut paketet var inte alls sugna på att skiljas från mina pengar. Jättesurt, jag hade behövt den summan i min egen plånbok. Undrar hur länge de legat på pengarna om jag inte haft lite påtryckningsmakt?

Ja, det är vad det står. Sex veckor fick jag vänta på femsiffrigt belopp. Den lilla kiosken som tagit emot pengarna och lämnat ut paketet var inte alls sugna på att skiljas från mina pengar. Jättesurt, jag hade behövt den summan i min egen plånbok. Undrar hur länge de legat på pengarna om jag inte haft lite påtryckningsmakt?

Galet. man borde ju kunna komma på någon tjänst så att pengarna går direkt in på mitt konto när köparen betalar..

Internetgirot säger jag bara... det är nog så tryggt det kan bli. Jag har köpt och sålt sadel så och det har funkat bra.

När jag varit osäker på om sadeln skulle passa min häst har jag gjort mall över bådehästens ryggprofil och bomvidd, som jag skickat till säljaren, som lätt har kunnat passa in mallarna under sadeln för att se om det passar. Har gjort detta en gång, och fick en sadel som sitter som gjuten...

Jag har köpt några sadlar och betalt direkt. Och en gång blev jag lurad. Fick fullständiga uppgifter av säljaren. Och det visade sig vara fel. Hon hade ändrat stavelsen i sitt namn och adressen. Dock var det många fler som blivit lurade av denna bedragerska. så det gick snabbt att få rätt namn och adress. Hon lurade till sig över 100000kr på fejkannonser på hästsaker. Hade olika bankkonton olika mailadresser. Nu är hon dömd och förhoppningsvis får jag någon gång tillbaka dom pengarna ;) Ett bra sätt att ta reda på om säljaren är seriös är att fråga om dom kan skicka mot förskottsbetalning. Vill dom inte det kan det vara något lurt!

*KL*

Väcker lite liv i denna tråden. Då jag tror jag blivit lurad...
Fick låna hem en sadel på prov från en stad långt ifrån mig. Sadeln var exakt en sådan jag letade efter. En vän till en vän hade hittat denna sadel på annons och tog med den hit när hon hälsade på min vän (lite klurigt, hängern i med? ;) )
Sadeln åkte med hem och jag fick uppgifter om säljaren och hade jätte bra mialkontakt med henne. Kom överrens om att betala in pengarna och sen få sadeln skickad till mig. detta var i tisdags förra veckan...ingen sadel ännu...skulle skickas med S*****er... handlade om 4000 kr och det är surt...Att jag var så blåögs. de uppgifter jag fick om säljaren stämde inte för fem öre...Har ett bankkonto nr och ett namn som inte är säljarens namn...

:cry:

*KL*

Väcker lite liv i denna tråden. Då jag tror jag blivit lurad...
Fick låna hem en sadel på prov från en stad långt ifrån mig. Sadeln var exakt en sådan jag letade efter. En vän till en vän hade hittat denna sadel på annons och tog med den hit när hon hälsade på min vän (lite klurigt, hängern i med? ;) )Sadeln åkte med hem och jag fick uppgifter om säljaren och hade jätte bra mialkontakt med henne. Kom överrens om att betala in pengarna och sen få sadeln skickad till mig. detta var i tisdags förra veckan...ingen sadel ännu...skulle skickas med S*****er... handlade om 4000 kr och det är surt...Att jag var så blåögs. de uppgifter jag fick om säljaren stämde inte för fem öre...Har ett bankkonto nr och ett namn som inte är säljarens namn...

:cry:

Vad har du för vänner ? Jag skulle utan problem bli "tokig" på min vän och undra vad denne håller på med ... För är det en vän till en vän så är det ju bara för din vän att gå på dennes vän...

Vid dyrare grejer som sadlar använder jag internetgirot.se då det är säkert för båda parter. Kostar 5% av beloppet men det är det värt. Väldigt smidigt att använda.

Jag fattar inte. Sadeln kom till dig, du provade och den passade. Du betalar - men du har ju redan sadeln?

Nä hon gav tillbaka den till sin vän som sen gav den till sin vän... Så när "vän-vännen" hade fått pengarna skulle den skickas till henne igen, men så har inte skett (än) ...

Oj, vilket fånigt upplägg. Passade sadeln var det väl bättre att skicka med pengar, än sadeln? Då hade ju hela fraktkostnaden och -besväret undvikits. Och risken får väl betraktas som minimal - den okända parten (du) hade varan och pengarna hamnade inom säljarens bekantskapskrets.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31