Skeva och böjda ben hos föl...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rubensmatte
  • Startdatum Startdatum
R

Rubensmatte

Jag har dels en allmän fråga och dels en som rör mig själv, eller ja, mitt föl rättare sagt.

Det här med att fölisar kan ha skeva och böjda ben är ju inte så ovanligt. Antingen kan de ju ha svaga kotor, straka kotor eller kobenthet. De kan ju oxå ha välvda framben.
Och då till min undran;

Hur lång tid tar det för ett för att räta ut sina ben? Det beror väl på vilket fel det är och hur gravt det är men generellt? `

Någon som läser Min Häst emellanåt? (Ja, jag e 25 :angel:...men Mulle e ju så söt... :))
Har ni då lyckats att läsa just det numret där det är en sann berättelse om ett föl som har något så otroligt krokiga ben men klarar sig fint. Det var oxå riktiga bilder på detta fölet...

et är så att mitt nykomna föl (8 dygn) har ngt välvda framben. Inte mkt men det syns ngt när hon står stilla. Har inga problam att röra sig, hoppar å skuttar och bockar och kör race i hagen så på den punkten är det inga problem. har heller inga problem att resa sig och lägga sig, det syns som dagt endast när hon står still, då står hon lixom och darrar lite men ena frambenet ibland.

Rätar det ut sig?

Kram

Om du är osäker, så ta kontakt med din veterinär. Hade ett föl som hängde väldigt i knäna som liten. Det försvann med tiden. Ett av mina andra var född x-bent och hade skena i 2 veckor. Helt återställd från det nu.

Fölet jag fått i år är otroligt skev från knät ner i hoven och vridet jätte mkt utåt. Min hovslagar som även jobbar på ATG klinik skall komma ut och se om det är så att vi får bygga upp hoven, för att det skall rätta till sig.

Lycka till med din fölis.

De kan se helt groteska ut både i kroppen och benen ibland, sneda - krokiga - bockbenta - går på kotorna i bak m.m, men efter nån vecka - 14 dgr så har de rätat upp sig och därefter får man syna noggrannare för att ev. behöva få hjälp och råd på klinik vid grava felställningar.

Din fölis blir det nog inga problem med, låt den inte gå på för mjukt underlag bara!!

De som föds lite bockbenta (välvda framåt) får ofta starka & hållbara senor som vuxna! :)

Känns skönt att höra! :)

Hon går i en liten hage med sin mor som är ganska likt om du tänker dig en trädgårdsgräsmatta. Slät och ganska stum. kan det vara lagom hårt?

Tack för svaret! :)
Det är bra att ha dig här!! :bow:

Keles ben såg ut som FAN när hon födded (finns bilder på min hemsida). Sned och vind åt alla möjliga håll. Frambenen var krokiga på de mest faschinerande vis, men då stoet gett 5 föl och *alla* sett ut så vid födseln men rätat sig spontant och helt på en månad så var jag inte så bekymrad (de ligger nog trångt).

Bak så trampade hon igenom i kotorna (tårna i vädret), och vänster bak var utåtvriden från kotan och ner (hoven pekade snett utåt).

Hon fick 8 dagar på sig och då såg man förbättring fram och på genomtrampningen men INTE på den utåtvridna kotan.

Den utåtvridna kotan fick vi korrigera, började vid 8 dagars ålder och höll på ett bra tag men den blev i sinom tid helt rak och fin. Det övriga rätade sig spontant inom en månad.

Hade jag och hovis INTE tagit tag i den utåtvridna kotan direkt hade den varit irreparabel, dvs blivit kronisk med den extra påfrestning som blir.

Men ser du ingen skillnad på 1 - 2 veckor så kontakta vet eller duktig hovslagare. Gör det tidigare om du är osäker, men innan en vecka är det ingen större vits så länge de utan problem kan gå och stå etc.

SKAKANDE bockbenta är enligt de veterinärer jag frågade när min var så VITAMINBRIST. Jag gav flytande B-vitamin, och VSL (E-vitamin, selen och lysin) och det blev resultat efter bara några dar. Fick en ordentlig utskällning av en veterinär för att jag väntat så länge med att kontakta någon (jag avvaktade tills han var 3v).

Liknande trådar

Hästvård HEJ! Behöver råd om ett mitt 18-åriga halvblodsto som sparkades illa i nov.-04. Muskler i området höger bröstkorg har skadats...
Svar
2
· Visningar
1 770
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur