Skentur! Hjälp!

Burza

Trådstartare
I helgen när jag körde en av mina shettisar med rockarden i skogen började hon plötsligt slå bakut, vilket resulterade i att hon slog i vagnen, sedan blev det sken.
Jag fick stopp och fick av vagnen (lite blåmärken blev det).
Vi körde henne igen hemma, med ledare, i skritt och trav och det gick bra.
Vad gör man nu då???
Dessutom blev jag rädd och förtroendet för den hästen ligger nu på minus.
Ska tillägga att hon är 14 år, välkörd för allting, brukar ibland om hon är pigg slå bakut i galoppen (har aldrig tagit i vagnen - det här var något helt annat).
Det var i höstas hon började med sina tokigheter och det sitter i! Ska till veterinären nästa vecka på kontroll då hon är skendräktig och mystisk i sitt beteende.
MEN vad ska jag göra när jag ska börja köra henne igen?
Annan utrustning?
Någon?

Slaggjord

Kan de inte slå alls med en slaggjord?
Kan de inte bli rädda när det "tar emot"?
Kan man köpa den billiga på Börjes?

Re: Slaggjord

dom KAN slå med slaggjord,men en rätt anpassad slaggjord ger lite motstånd när/om hästen försöker slå, och då slutar förhoppningsvis hästen.
Jag tycker inte att du ska satsa på en billig slaggjord, man får oftast vad man betalar för. och en slaggjord som går av gör ingen nytta.
och JA hästen kan bli rädd när det tar emot, ta en ledare första gångerna du kör med slaggjorden. då den känns då hästen bara går också.

Men ta på dig hjälmen när du kör, även en liten häst kan slå av slaggjorden.
Ett tips är att gå in på "trav" forumet och söka på "slaggjord" då får du mycket info! :)

En travtränare på ön brukar använda sig av vanligt spännband som slaggjord ;) ser roligt ut men det funkar för honom.

Har själv Börjes "billiga" slag gjord. Den passar utmärkt och är av bra kvalite. Du kan med gott samvete köpa den med andra ord. ;)

Jag har kikat på trav-forumet och där stod det verkligen mycket om slagjordar...
Tack för svar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 590
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 922
Senast: Lynxsa
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur