skendräktighet

Cornelia

Trådstartare
Vill gärna få råd angående mitt ena sto.
Hon har fått fem föl, alla födda här, problemfritt vid brunster, betäckningar och fölningar.
Sista fölet föddes för sex år sedan.
Därefter har hon betäckts av tre olika hingstar men inte blivit dräktig. Hennes brunster verkar fungera som de ska, men de sista åren har hon varit väldigt irriterad vid betäckningsförsök, och här hon väl blivit betäckt har det inte blivit någon dräktighet. Hon har också gått på lösdrift med hingst utan resultat.
Hon beter sig varje vinter som om hon var högdräktig; blir mycket tjock om buken (inte höbukig utan fölbukig om nu förstår vad jag menar), får mjölk i juvret och slutar brunsta redan på sensommaren.
Hon är givetvis ultraljudad en hel massa gånger. En gång hittade vet. en cysta som vid nästa tillfälle var nästan borta, och därefter helt borta. Allt ser bra ut. Bakterieprov tagna, juvret undersökt och bakterieprov taget där också. Inga fel hittas, men jag blir så frustrerad och lider med stoet!
Nu har jag börjat ge henne munkpeppar, tänker att hon har hormonerna i obalans och att det kanske kan rätta till balansen.
Någon som har varit med om något liknande och har ett bra råd?? Hon är mycket "mammig" till sin läggning och älskar föl, och som sagt, jag tycker så synd om henne ....

Sv: skendräktighet

Någon här på Buke som håller på med avel borde väl ha varit med om något liknande?

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 621
Senast: iNHALE
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Mli
·
Avel Hej jag tänkte resonera lite med er, jag har ett ungsto som senaste månaden har ändrat humör totalt, tok brunstig ena stunden men super...
Svar
11
· Visningar
1 407
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur