Skendräktig

J

Johanna-79

Min chihuahua är skendräktig. Första gången jag varit med om detta så jag har några undringar.

Hon är nästan som normalt, kanske lite slöare och lite mer matglad men annars inga märkvärdiga symptom förutom att hon producerar mjölk.

Jag har minskat hennes matranson och försöker motionera henne mer, har läst att det kan hjälpa. Men behöver jag medicinera om hon inte har några besvär så att säga? Jag är lite emot att ge mediciner om inte hunden verkligen behöver det.

Vad tycker ni?? :confused:

Om man inte ger medicin, hur länge tar det innan skendräktigheten går över? Vad behöver jag vara uppmärksam på under tiden?

Jättetacksam för svar! :)

Sv: Skendräktig

Jag ställde en liknande fråga när min tik var i sitt löp senast - maten ska dras ner på och motionen ökas när hunden löper och fortgå ända fram till skendräktigheten, så i det här skedet är det inte så mycket du kan göra.

Min hund har blivit rejält skendräktig efter sina löp och producerat massor med mjölk (som aldrig tog slut kändes det som..:crazy:). Hon har även bäddat och lyckats med konststycket att ha sönder en hel del saker (förlåt - valpar!).
Vid ett tillfälle hade hon var i juvret (i samband med att jag köpte henne) och det fick behandlas med galastop som tar bort mjölkproduktionen på 4-5 dagar. Mentalt tror de fortfarande att de har valpar.

I övrigt har skendräktigheterna gått relativt smärtfritt och om jag var du skulle jag ha översikt över juvret. Medicinering ska inte behövas.

Liknande trådar

Hundhälsa Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för...
2
Svar
23
· Visningar
1 208
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
973
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
988
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka