skendräktig ? vid första löpet

Rotterö

Trådstartare
Min lilla 8 månaders rottis har nu löpt klart.
ca en vecka sedan.
Men nu är spenarna svullna.
Vad bör man tänka på. Har ni tipps på något bra.
Hon motionerar ca 8 km -1 mil varje dag.
Försvinner det själv. ??

snälla ge tipp o råd .:confused: :confused:
 
Sv: skendräktig ? vid första löpet

Lite mat o mycket motion brukar vara ett recept som fungerar.. aktiveringar som skingrar tankarna o ingen extra mat, sa min vet. när vi hade problem med tiken.
 
Sv: skendräktig ? vid första löpet

Att juvren svullnar strax efter första löpet är fullt normal fysisk utveckling som alla tikar genomgår när de går från tikvalp - könsmogen. Det har alltså inget med skendräktighet att göra och kommer att lägga sig av sig självt in sinom tid.
 
Sv: skendräktig ? vid första löpet

Min lilla tik fick tom mjölk vid första löpet. Annars så märktes inget på henne. Min stora tjej blir otroligt skendräktig och det jag gör är minska maten samt dra ut henne på promenader fast hon inte är så värst sugen på det.
 
Sv: skendräktig ? vid första löpet

Tycker att det är för mycket att motionera en 8 månaders valp upp till en mil om dagen.
 
Sv: skendräktig ? vid första löpet

Håller med ovanstående. Låter som lite för mycket motion i mina ögon för en åttamånaders.
 
Sv: skendräktig ? vid första löpet

Jag tror också att det handlar om vanlig könsmognad och när det kommer till skendräktighet är det egentligen nått som ALLA tikar är, bara mer eller mindre och det har med deras normala hormonutsöndring att göra, dock brukar man inte se det förrän ca3-5veckor EFTER löp..med andra ord då dom vid en eventuell dräktighet börjar visa symtom...

En tik får oavsett parning utsöndring av en speciellt hormon efter löp och det är olika hur tikarna reagerar på detta..vissa är som vanligt andra tror dom ska ha bebbe... för en del tikar är det så illa så dom får råmjölk, lägger på sig vikt etc..bäddar, gnäller och stökar.. detta ger sedan med sig ungefär på tiden då en dräktighet skulle kulminerat i valpning..

Ungefär vid den tidpunkten när nersläppet skulle vart kan dom dessutom under nått dygn lukta lite extra gott för vissa hanar...men det går fort över..

Man kan om man vill och tiken har en otroligt jobbig skendräktighet behandla med ett medel från vetten..har dock aldrig själv gjort det så jag kan inte svara på hur bra det är.. kommer inte ens ihåg just nu vad det heter..nån annan som gör det???

Motion är ett bra sätt, men personligen tycker jag nog att din tjejja redan får lite för mycket av den varan , nu under uppväxten... Rottisar är en ganska stor och tung ras vilket kan leda till problem vid övermotion..så snälla se upp lite..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 694
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 052
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: Mahonia
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 916
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp