skavsår...

K

krizzte

hej på er.min häst får väldigt lätt skavsår efter hjorden.har får skinn runt hjorden men det tycks inte hjälpa..o hon är väldigt sparsammt riden.2-3 ggr i veckan..vad ska man göra???

Sv: skavsår...

Skaffa en sadelgjord som är anatomiskt utformad ,den har liksom två inbuktningar , svårt o förklara men det är iallafall mer plats för frambenens överarm att röra sig utan att skinnet under sadelgjorden kommer i kläm,köp en sån gjord som dessutom har resår i bägge ändar, då tror jag du slipper problemet.
Enbart fårskinn över gjorden gör att det fortfarande blir för trångt o skav uppstår.
De här anatomiska gjordarna kostar mer men är helt suveräna och hästarna slipper gå o ha ont . Se det som en investering! :p

Jag använde anatomiskt utformad lädergjord till min häst i 11 år, just av den anledningen att han fick skav på en gång. Lädergjorden göres lätt rent efter varje ridpass med lite sadeltvål och torkas av. Den är helt slät, och lite bättre utformad än en vanlig textilgjord. De är lite dyrare, men håller i evigheter. Min är det fortfarande inget fel på! Och det bästa av allt!!! Inte ett skav på 11 år!!!

Ha en anatomiskt utformad sadelgjord och var någa med borstnongen och tvätta av gjorden efteranvändning. När du lagt på sadeln och spänt gjorde så lyft frambenet och för det framåt så skinnet under gjorden rätas ut. Då blir det inge veck under sadelgjorden som det kan samlas smuts och fukt i. Kanske inte ska rida med sadel förens det läkt ut ordentligt. Annars får det ju ingen chans att bli bra.

Senast ändrad:

tack för svaren..ja det blir nog till o rida barbacka ett tag.tills det har läkt..undefined

krizzte skrev:
tack för svaren..ja det blir nog till o rida barbacka ett tag.tills det har läkt..undefined

vad glad att du bara har skav på ett ställe ;)

Hela min ena pålle e täckt av skav men sen är han extrem. Vanliga schabrak går ju inte ha dom skaver. Anatomisk lädergjord skaver. täckena skaver på rumpan, framme vid bogen och på sidorna.

han e omöjlig. men han verkar inte ha ont av det. bara att han ser lite ruggig ut.

Någon med ett täcke i fårskinn? För det hjälper oftast : ) :devil:

Min häst får jättelätt skavsår efter sadelgjorden, även om jag använder anatomisk gjord. Jag har köpt en sadelgjordstunnel i gelématerial, det hjälper. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18