skavsår!!!!

Sv: skavsår!!!!

Har lidit av samma problem, och gelpad eller ej på sadeln var sak samma... Köpte först såna där distansridbyxor (någon länkade till dem här i tråden), blev lite bättre, men knappt. Återgick till mina gamla ridbyxor, men tog på mig såna där vadderade cykelbyxor under, detta funkade mycket bättre! Kunde faktiskt sitta i traven på vissa hästar. Men helt problemfritt var det ej... Nu har jag köpt nya ridbyxor (vanliga) och ta mej sjutton om jag nu inte kan rida utan cykelbyxor under! Den stora boven i dramat var alltså mina gamla ridbyxor, som efter cirka sex år troligen var ganska slitna och vassa vid skoningen...

Jag har själv tampats med skarsår i underlivet i många år. Jag har provat väldigt många olika saker för att avhjälpa detta, men det ENDA som har hjälpt mig är att hitta en sadel som passar. Och har man skav i underlivet (inre blygdläppar) så heter hjälpen en sadel med platt säte. Nuförtiden finns det många dressyrsadlar med sk smal midja som inte är bra om man har sådana skavsår. Ett par märken med platt säte är Hubertus och Albion. Jag har själv Albionsadlar och i dem har jag inga problem alls. Men det finns säkert många fler märken. Men se också till att den är tillräckligt stor i sitsen, hainte för få tum på den.
Det är mitt enda och bästa tips, och jag har haft problem i omkring 20 år med skav i underlivet. Hoppas nu att du hittar en bra sadel! Åk runt till olika affärer och provsitt ordentligt!

vad bra att så många svarat! har haft samma problem men faktiskt inte vågat ta upp det.. det är vidrigt i alla fall komma hem o ducha så svider det som satan... :(

Jättebra tråd! Jag har fått skavsår av vissa sadlar, och det är ju så pinsamt och inget man pratar om i stallet... Men när jag (av naturliga skäl...) ibland rider med binda har jag undvikit skavsår.
Tack och lov får jag det inte på den sadeln jag använder till min "egen" häst. Men sadelvärmare när man är "öm" efter en dust på ridskolehästarna är skönt.

Jag hinner tyvärr inte läsa hela tråden, men vill bara säga att jag har samma problem. Min bästa lösning heter Idominsalva och rikligt av det. Salva i kombination med välsittande bomullstrosor - eller ännu bättre killboxershorts i bomull - brukar ta bort de värsta problemen. Men annars tror jag på det många har sagt, nämligen att det ofta är sadeln som är boven.

Det är en hel vetenskap detta med ridskavsår.Jag själv drabbades enormt för ca 10 år sedan.Mina skavsår kom efter jag fick barn.Fick svamp och skavsår.Blev opererad.Dom sydde igen mellangården en bit och tog bort en bit av blygdläpparna.Resutatet blev jättebra.Fick tips om barnolja.Och sadeln Albion Legend (den äldre).Även tajta trosor av bra kvalite.Typ sloggi med frotte i grenen.Jag tror som dom andra här-sadeln måste passa både dig och hästen.Passar den inte hästen att den ligger i fram eller bakvikt sitter du illa.Jag har själv idag bytt sadel pga hästbyte.Tog hjälp av en riktig sadeltillpassare.Och jag tycker bättre om min nya sadel än Albionsadeln.Ge inte upp ! det löser sig....

Vad har du för ny sadel då? Jag har själv en äldre Legend och tycker att den funkar bra. Men det är alltid bra med tips på andra märken ifall den måste bytas ut någon gång.

Jag har en KN.Säljs och utprovas hos Catrin Henriksson.(se den vid dressyr.com)Synfoni tror jag min modell heter.Den är dyr men värd sin peng.(17500:-).Ett annat tips kan vara Morris&Nolan tillverkade 96-98 är bra i sitsarna oxo påstår en del.

När jag red på min skola så kunde jag oxå få skavsår, men jag har slutat fått skavsår när jag bytte ridstill, från ridskoledressyren, Driv driv driv, till klassisk dressyr, där jag inte behöver driva utan bara hålla om. Kan till och med rida i jeans utan att få skav nummera,, även fast jag föredarar ridbyxor

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat