skavsår!!!!

C

cipramil

finns det något sätt att undvika dem?

jag har ridit i tolv år och rider flera dagar i veckan. i snitt sju gånger per vecka, det handlar främst om dressyrträning men också om korrigering och tillridning/vidareutbildning av yngre hästar samt ett par ridskolehästar.
problemet är att jag får sådana fruktansvärda skavsår, och nu när jag kommer rida väldigt intensivt under hösten fasar jag för hur jag ska klara av det. idag kunde jag inte sitta "rätt" för att det gjorde så satans ont - och då är det väl egentligen ingen mening med att rida heller, när man inte ens kan sitta ordentligt.
samtidigt känns det dumt att förklara för min manliga kollega och tillika instruktör om att jag måste avstå pga skavsår... :o
dessutom fungerar det inte i längden att t.ex. vila från ridningen en vecka, skavsåren kommer ju tillbaka med en gång när jag börjar rida igen.
jag har testat att rida med hotpants, vanliga trosor, string, vanliga trosor+hotpants....och i ärlighetens namn tycker jag inte att det gör någon skillnad. inte ens tycker jag att skillnaden blir nämnvärd om jag rakar underlivet eller ej.
funderar nu på intimoperation, men det är ingenting jag egentligen vill ta till för att bli av med de här problemen. samtidigt vill jag ju komma vidare i min ridning.
nämnde en gång detta för min dåvarande dressyrtränare och fick svaret att alla dressyrryttare har skavsår. thats it, tack och hej liksom.

har ni något tips jag kan testa? magiska friktionsfria underkläder :) ?
någon som är eller har varit i samma sits som jag?
vore kul med en diskussion eftersom det inte är så ofta man pratar om såpass intima saker...

Sv: skavsår!!!!

Jag vet en tjej som hade samma problem i stallet, hon köpte en gelepad att ha på sadeln, det hjälpte lite. Nackdelen var att man inte kom lika djupt ner i sadeln.

Hm..

Varför inte ta på dig ett par blanka cykelbyxor eller strumpbyxor under ridbyxorna då glider dessa mot varandra och det borde inte skava mot din hud. Det fungerar i skor i allafall. Tar du på dig ett par nylonstrumpor under dina vanliga så får du inte skavsår lika lätt.

Annars kolla så inte dina trosor har någon söm på galet ställe.

Jag har också dem problemen fast jag rider inte lika ofta. Har provat allt. Har man gelpad så blir det "varmt" och skav av det istället... Kommer du på något bra så får du gärna höra av dig. Funderar också på en intimoperation men vet inte fall det skulle hjälpa... Jobbigt är det iallfall!

Jag har varit i samma sits som dig tidigare och kommit hem med skavsår som blöder.
Jag tycker jag inte att man ska acceptera "alla dressyrryttare har skavsår" och överväga operation. (Hur gör killarna då????)
Nä det är sadlarna som ställer till det. För att få en bra sits behöver en del av vikten ligga framtill på skrevet och där har i princip alla engelskypade dressyrsadelar en hård knöl (framvalv). Det ska vara roligt och rida och just nu skadar du dig för framtiden. Är det värt det?
Mitt tips till dig köp en egen sadel som passar dig och ditt underliv(jfr en intimoperation som du säkert skulle få bekosta själv så är en sadel en investering). Eftersom det verkar vara en del olika hästar som rider borde en bomlös kunna passa alla hästar och bara använda hästens sadel vid ev tävlingar.
/T

Jag hade ridsår ett tag när jag red ponny. Problemet försvann när jag slutade rida den hästen, och därmed också i hans sadel! Sedan dess har jag inte haft ridsår... Så mitt tips är, byt sadel!

jag har faktiskt inga direkta problem med skavsår, inte så jag inte kan rida. men ibland har jag ju det! har många gånger undrat om jag fått det pga mina långa inre blygdläppar. jag hatar dem!! funderar seriöst på en operation enbart för att jag tycker att det är så oerhört fult och ser så ofräscht ut! om jag skulle ha sex skulle killen springa iväg så fort som såg hur jag såg ut där nere (är oskuld) det känns som de!! men de är ju ivägen också, skaver ibland när jag cyklar, går å sådär..

Nån som gjort en intimoperation??

Jag får inte ridsår av mina egna sadlar när jag rider min egen häst men när jag under en period red på ridskolan kunde jag inte gå på toaletten utan att jag höll på att svimma för det gjorde så ont. Jag red i flera olika sadlar och på olika hästar. Jag funderade efteråt på om det kan berott på att de var förstora i sitsen så att jag "halkade" omkring i sadeln. Mina sadlar är 16,5". På ridskolan är de mellan 17"-18", tror jag.

jag testade gubbens kallingar typ såna tajta med ben, vet inte om det kallas boxerkalsonger kanske. Det var bättre än trosor för det finns liksom inga sömmar där. Testa ochså lite större ridbyxor, det kan underlätta det med. Jag förstår hur du känner det då jag tampas med samma problem. När jag har tvingats rida med skavsår har jag ibland tagit på mig en binda eller trosskydd, men det brukar bara bli svettigt och värre...

Har också haft skavsår nångång när jag ridit någon ovanligt "storgående" häst, i "fel" (oftast för liten och/eller för hård) sadel, eller med fel trosor (string med lite dumt placerade sömmar...)

Har aldrig haft det på min häst, och hon har alltid gått med sadlar som jag suttit bra i, så jag tror det beror mycket på sadeln faktiskt!

Vaselin!! Fick tipset av en kompis som då jobbade som spinning-instruktör, och var väldigt bekant med skavsår på intimare ställen. :crazy: Det blir kladdigt, så man får kombinera det med trosskydd (och kanske inte ha sina allra finaste trosor) men friktionen blir mindre och skavsåren färre.
Blanka cykelbyxor under ridbyxorna minskar också friktionen en del.

Jag har aldrig fått skavsår i sadeln jag köpte till min gamla häst, så jag försöker använda den när jag rider förutsatt at den apssar hästen. (rider inte så ofta just nu).

Annars använder jag ett par spinningbyxor under ridbyxorna. Det är ett par blanka cykelbyxor med mjuk stoppning på rätt ställe :smirk:
De gör underverk, dels för att de är mjuka och dels för att de är blanka så att det blir friktion byxa-byxa istället för byxa-underliv

tack för alla svar!
ska prova det där med cykelbyxor...
att skaffa egen sadel är tyvärr inte möjligt då jag rider så många olika hästar, rider mycket unghäst som måste ha en anpassad sadel pga muskulatur, och i höst kommer jag rida till samt vidareutbilda ett par ridskolehästar - och ridskoleutrustning är det ju lite si och så med. jag försöker använda mina egna "grejer", bett och liknande så långt det är möjligt.
jag har två egna sadlar men det är en allround resp hopp - smidigt när jag nästan enbart rider dressyr :smirk:

Jag fick inskaffa mig en ny sadel,med djupt säte.
Hade inte bara skav,utan man var skinnflådd i baken :cry:

Usch ja, jag minns hur det var under ridskoletiden när jag satt i olika sadlar på olika hästar och fick skavsår efter vart och varannat pass....

Jag lyckades efter träget sökande hitta trosor med tunna kanter och - framför allt - utan sömmar framtill (i ovankanten av "grendelen"). Det gjorde stor skillnad.

Sedan jag köpte min egen häst och min egen sadel har jag inte haft skav en enda gång...

Immer

Min kompis hade samma problem, men hon köpte sig vadderade cykelbyxor som finns i cykelspecialaffärer!

Åh, känner så väl igen mig. :(
Jag får skav på de yttre blygdläpparna (de som är kortare alltså) och även på rumpan. Jag har pratat med min gynekolog och hon har förklarat att det INTE hjälper med operation, eftersom man bara åtgärdar de inre blygdläpparna (som jag inte har problem med).

Detta problem har jag bara när jag rider min medryttarhäst som är ett stoooort halvblod med stooor sadel. Kan ju inte köpa ny sadel precis. :crazy:

Tror ni ägaren skulle gå med på att jag har min hoppsadel på hästen istället? *tveksam* Om jag förklarar att sadeln är för stor för mig? :o

Sådana här kan hjälpa mot skav:

http://www.dekaltext.com/distansutrustning/ridbyxor-2.jpg

Säljs via www.distansritt.nu

Strumpbyxor hjälper mig lite, liksom att rida utan trosor. Men jag skall testa med sambons kalsonger också. ;) Något som fungerade bra för baken (men är dyrt) är compeed-plåster.
Hoppas det hjälpte lite!

Jag såg på nätet nånstans för inte så länge sedan att det finns speciella "ridtrosor" att köpa, men jag kommer inte ihåg vart jag hittade dom. Ska leta lite... Dom såg iaf ut som cykelbyxor, men vita med kortare ben och i bomull och vadderade i baken.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat