Skavsåg/Liggsår

Rosenblad

Trådstartare
Vad kan man göra åt detta? Kan man ta på helsosan eller liknande på det uppskavda torra partierna?

Sv: Skavsåg/Liggsår

Ja, det är väl lämpligt. Plus att ha en tillräckligt tjock och mjuk bädd så att de inte uppkommer i första hand.

Varför har hästen fått liggsår?

När min hade det berodde det på en stor skada som gjorda att han låg ner mycket och bara på en sida. Han fick skav på hasspetsen.
Jag fick ha en rejält tjock och mjuk bädd samt använda hasskydd och mjukgörande salva under.

Dom är svåra att få utläkta om man inte vidta åtgärder.

tjock bädd är viktigt, smörj med helosan, fast jag har för mig att liggsår kan vara svårläkta

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka