Frida_s

Trådstartare
Nu ska vi se om jag hamnat bland folk som kan hjalpa till. Jobbar med turistridning pa en fuktig och varm o ute i Atlanten. Det hander att vi far problem med skavsar i sadellaget, pa sidorna strax bakom manken. Oftast borjar det med insektsbett eller bitmarken fran strider i hagen, sen ar det ett h**vete att fa det att laka. Hastarna jobbar ofta manga timmar dagligen och svettas enorma mangder, sa sma obetydliga bulor efter insektebett blir storre och spricker tillslut upp.

Givetvis hade problemet varit ur varlden om mojlighet alltid hade funnits att stalla av hasten fran arbete tills allt ar lakt. Men det kan periodvis (hogsasong och andra omstandigheter) vara sa att hasten som i ovrigt ar frisk och i bra kondition maste jobba.

Sa sag mig, har Ni nagra tips pa hur man kan undvika uppkommande av dessa skavsar eller hur man pa basta satt behandlar dem? Alla tips mottages mycket tacksamt!

Frida

Sv: Skav!

Vad har ni mellan sadel och häst? Bomullsvojlockar eller liknande? Ett tips är att använda renskinn (om ni har tillgång till det?) eller möjligen fårskinn. När min häst får skav lätt som vid pälsfällningen på våren så fungera renskinnet utmärkt.

/Camilla

apotekets glidslem där du vet att skavet uppstår eller har uppståt,häll på par droppar
där innan du lägger på sadeln, och som föregående här säger kanske se efter vad ni har under renskinn är att rek.
mvh anne

Skölj av hela hästarna även ryggen ordentligt med vatten så att allt svett sköljs av efter varje ridpass!! När jag red långturer i Italien gjorde man inte detta som jag tycker är självklart!

Smörj sedan ordentligt med Aloe vera jelly på såren. Det blir som en hinna över såren och det kan läka.

Renskinn eller fårskinn som skrivs ovan gör att luft kan komma emellan, så det är jättebra.

Jag har haft skavsår på min häst och då det redan har blivit sår så är det inget annat än renskinn som hjälpt oss. Det är verkligen helt suveränt.
Samt att hålla rent då hästen inte jobbas.

hej hej du ska prova att ha babypuder under voljockarn, riklig mängd! de e super bra... :idea:

Tack for alla svar!

Skavet i fraga har lakt, med hjalp av en tjock padd med hal precis over omradet samt farskinn som gick att fa tag i. Funderar dock pa att skaffa ett par renskinn infor nasta hogsassong.

Var far ni tag i bra och billiga renskinn??

Frida

Jag skulle köpa ett renskinn att ha under sadeln, men min sadelmakare tyckte att jag skulle köpa ett rådjursskinn i stället, eftersom hon tyckte att de var smidigare och mjukare. Det är många år sen nu, men eftrsom jag har testat både ren och rådjur, så skulle jag rekommendera rådjursskinn i stället. (Kommer inte ihåg vad det kostade, eller var vi fick tag i det, dock!)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jaha, dagens idiotfraga: svansbrott (storsta sannolikhet, blir resa till vetten) 3-4 veckor gammalt. inte lakt, hunden har ont...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 068
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod