bruten svans - bitskada.

Sv: bruten svans - bitskada.

OCD/CCD obsessive compulsive disorder/canine compulsive disorder. Diagnostiserad av en vet... som var mkt snabb med att skriva ut piller... som eh... inte funkar... sa jag haller pa att fasa ur dom ocksa. Sadar.. snyggt.

Med tanke pa hur han hugger, kraften i kakarna och att han inte slapper utan att man bander upp kaften pa honom, sa ja. Yttre vald. Nej, inte medfott.
7 manader ungefar. For att citera forra agaren " Severe case of OCD... All he did was chase his tail for the last 3 months, ripped the hair out of it, chewed it to a bloody mess"

Tillagger, traden skall ocksa veta att jag star i nastan daglig kontakt med hans uppfodare som det ar just nu - samt har foljt de 3 kullarna ur den hanen ganska nara da jag sjalv funderade pa att ta en av valparna. Nu blev det ju sa anda... fast lite fel. Sa nej, jag kan med sakerhet saga att hans svansproblem inte ar medfodda utan resultatet av starka schaferkakar och tander. Nu har palsen vuxit ut, men bitmarkena finns kvar. Svart att fa foto pa tyvarr.

Good Job Bewildered! Jag vill gjarna folja med pa resan ocksa. :D

OCD ar Obsessive Compulsive Disorder. CCD ar Canine Compulsive Disorder:)

För att översätta till humandiagnoser så klassas OCD som en specifik form av Borderline Personality Disorder, iaf på den tiden jag pluggade psykologi o läste bl a Otto Kernberg.

För att översätta till humandiagnoser så klassas OCD som en specifik form av Borderline Personality Disorder, iaf på den tiden jag pluggade psykologi o läste bl a Otto Kernberg.

Hur länge sen var det? :D Jag läser näst sista året på psykologutbildningen och har aldrig hört talas om ens något samband mellan OCD/tvångssyndrom och borderline, det är helt skilda diagnoser. Det finns visserligen även OCPD, obsessive compulsive personality disorder, som ses som en personlighetsstörning precis som borderline, men större än så är inte sambandet där heller, de klassificeras inte ens under samma kluster i dsm.

(Eller blandar du ihop tvång och narcissism? Har för mig att Kernberg kopplade ihop narcissism med borderline, men jag är inte särskilt insatt i hans teorier.)

Aha, ja OCD har jag ju hört och läst en del om, har bara aldrig hört det i samband med hund tidigare. :)

Hoppas det går bra för den lille skrutten!

ja.. det ar jag med annars hade jag faktiskt inte tagit honom... later val hemskt hjartlost kanske, jag ser en riktig kanonjycke glimta fram. En som loser problem, leker, ar social, mycket kommunikativ (nar han inte laser sig) med en otrolig fokus. Han kan kampa pa i en halv evighet med ett problem, heck, han till och med skapar sig sina egna tankenotter som han loser (ibland med lite hjalp)... Och jag kommer nog fa byta screendoor... den lyckades han namligen fa upp igar kvall. Vilket inte ar illa pinkat i mina ogon lol

Hoppel, spelar kanske inte sa mycket roll... Vi kan kanske alla enas om att forsvenska CCD till hund med besvar? :angel: jag hade ett battre ord i hjarnan, men det hann forsvinna.

*kl*

Tankte bara kasta in en uppdatering,
svansen laker fint!

Och vi ar pa en vecka HELT utan svansjakt.

Han kikade pa den en gang/dag i tre dagar... men nu i ett par dagar inte ens det.

Han kan bli uttrakad nu och valjer da att hamta en leksak, tuggben, eller somnar om i stallet for att jaga svansen.

Han kan bli overexalterad och superduper pepp, utan att rikta sig till svansen - han hamtar en leksak. Eller en kudde. Eller en cocacola flaska, eller springer som en idiot.

Och vi ar jatteglada. Han har blivit en valdigt lekfull vovve som ar otroligt "med", med super preydrive och ehrm... ar valdigt valdigt oral overlag. (AJ mina hander..)

32589_10151377348337843_1213330740_n.jpg

Så -härligt- att höra om framstegen! Lite blåmärken får man liksom leva med. ^^

no pain no gain! *plaster pa fingrarna*

battre mina hander an hans svans! lol Jag ar faktiskt riktigt nojd, lite nafs far man rakna med med hans stam har jag fatt lara mig fran dom som "vet". Det ar tydligen ett familjedrag lol

Jag har en kompis som kor IPO, med mycket dragkamp och boll med en helt hysterisk malle. Hon kopte sig ett par jattefina rosa handskar.:p

jag kor pa laderhandskar ute... funkar finfint... lol men lite rosa hade inte skadat ;) Stor dag idag f.o. han fick ga promenade alldeles utan longerlinan haha

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka