Skav från skänkeln..

P

Phiz

Har en häst som jag inte brukar rida på sporrar mer än när jag tränar, annars brukar jag ha ett dressyr spö. Han kräver ganska mycket ben och skänkel så egentligen borde jag kanske alltid ha sporrar på honom för nu har han alltså fått skav från skänkeln. någon som har ett smart tips på hur man kan få dessa att läka snabbt? vågar ju knappt rida mer för jag är rädd att det skall skava upp ännu mer. samtidigt kan jag ju inte låta honom vila, då han är i full tävlings kondition. jag har testat att länga lädrena och smörja in, men håret vill inte växa ut igen.. blir så matt :confused:

Sv: Skav från skänkeln..

Du kanske borde träna din häst på att lyssna bättre på skänkeln så att du slipper sitta och nöta den i sidorna.....

Jag tycker det låter hemskt med en häst som har skav efter skänkeln. Dom är ju trots allt lyhörda djur som direkt känner av en fluga på kroppen, men din låter skänkeldöv. Bättre att träna den så att den lyssnar på små hjälper än att ständigt rida med sporrar eller nötande skänkel.

Du bör itne sitta och skänkla din häst så mkt med hjälp av sporrar att det blir skavmärken av det. Få honom/henne att lyssna på dej istället, kanske borde lägga ner sporrar helt?

ja så kan ju faktiskt tyckas, att jag sitter o skaver upp min häst. men saken är den att han otroligt lätt får skav, både från grimman, tyglar, täcken - ja allt som används dagligen. jag bad inte er att förklara för mej hur jag skall rida min häst. för det har jag redan två tränare som gör! däremot är jag jätte tacksam om nån VÄNLIG själ vet nåttbra sätt att lindra skavet.. en annan sak är att min häst är verkligen inte skänkeldöv, utan får skav från dragkedjan på mina chaps eller stövlar.. det handlar altså inte om en uppskavt köttsår från min sporre. jag har ridit på sporrar i flera år och inga av mina andra hästar har någonsin fått det, men det är klart sitter man ute i skogen o harvar är det kanske inte så konstigt att hästen förblir oberörd...:mad:

Har samma problem, min ena pålle får också skav av ALLT.. Har heller inte hittat nån bra lösning, men på honom hjälper de lite me pälsglans vid skänkeln + att jag bara rider han me ridstövlar (han får skav av sömmen på shortshapsen). Har jag sporrar måste jag dra remmen genom sporren så att bulan på remmen hamnar på insidan, mot stöveln (e inge vidare på o förklara, men men) annars blir de skav direkt..

För det första, är hästen frisk? Får den alla vitaminer den behöver? Är sommarpälsen så dålig att den skavs bort av skänkeln skulle jag kolla upp om hästen kanske har brist på något ämne! På senvintern blir ofta pälsen lite dålig men nu borde den vara bra.

Det du kan göra är att spraya hästen och stövlarna med pälsglans, så att det glider. Och sluta använda chaps och stövlar där blixlåset är "öppet", köp några som har dolt blixtlås eller chaps med blixtlås på utsidan av benet.

Därför att jag vill att han skall göra svåra rörlser för små hjälper.. precis som vilken dressyrryttare i de höga klasserna använder jag sporrar, dessutom är det en extra hjälp, det gör inte honom till skänkeldöv!

Phiz skrev:
Därför att jag vill att han skall göra svåra rörlser för små hjälper.. precis som vilken dressyrryttare i de höga klasserna använder jag sporrar, dessutom är det en extra hjälp, det gör inte honom till skänkeldöv!

Dra inte alla över en kam.

Min GP-häst gjorde perfekta piruetter, passage, piaff.
I grimma, grimskaft - jag barbacka och i bikini.

//Gawotka

Phiz skrev:
utan får skav från dragkedjan på mina chaps eller stövlar..

Dragkedjan ska väl ändå inte vara inåt? :crazy: Det var inte min mening att göra dig upprörd, men det kan ju vara så att du "gnuggar" din skänkel emot honom utan att du själv tänker på det. Min häst får skavsår lätt också, överallt. Av tänken, grimmor, benskydd... Men inte någon gång av mina skänklar. Så än en gång inte för att vara elak, men så tror jag att det är din skänkel som är felet. :crazy:

Usch vad folk är snabba med att tracka ner på andra!

Hade samma problem som du i vintras, när min häst var klippt. Jag smörjde då in henne rejält med vanlig helosan eller liknade både efter o innan jag red... som tur var försvann det då:)

(Notis: Jag rider inte med sporrar o "skaver" inte mer än ngn annan ryttare heller)

jo men om man först skriver att hästen kräver väldigt mkt ben o skänkel o sen att hästen inte alls är skänkelkdöv, det går inte ihop sig riktigt.

TS
Smörj skavet o låt det läka ut, tömkör, löshoppa, promenar så länge, spraya ordentligt med pälsglans när det väl har läkt o byt fölr guds skull ut stövlarna o chapsen.

Jag lider också av det problemet!! Min häst får bogskav av täcket och skav från mina skänklar. jag undviker att rida med sporrar men inget hjälper. pälsen skavs bort och det är grått på skinnet. (INGET KÖTTSÅR) jag vill så gärna att det ska växa ut, men det vägrar! endast bogskavet växer ut. ser så hemskt ut med skav från mina skänklar.. endå så sitter jag inte och driver hela tiden. det har bara blivit så han fått det :(

Tja, jag hade en häst som inte gick att rida med chaps, då fick den skav. Mitt råd är att ge fan i använda chaps och använd stövlar endast om du har hårda-släta-välsmorda skaft... annars får du ta ridbyxor i mjuk textil och gymnastikskor, det är ju faktiskt inte tävling varje ridpass. För jag antar att hästen inte får skav av sporrarna ? Den hästen gick inte heller att ha dressyrgjord på utan jag fick bygga om en dressyrsadel så att man kunde ha lång symp*texgjord på.

Ja, som redan nämt: spraya på glansspray och om det är sporrarna det är fel på kanske du kan rida med spö ist för sporrar?
Jag lider av samma problem och min häst får skav direkt av sporrarna under vinterhalvåret, så jag tog bort dom och som tur är har han otroligt respekt för spöt så det funkar lika bra!
Annars är det väl bara att hålla ut och försöka rida så lite som möjligt (om det är möjligt) och vänta ut sommarpälsen, så länge det inte blir sår utan bara "inget hår".
Lycka till! :smirk:

*kl*
Man kan prova med sporrar som har en liten rulle längst ut. Finns en modell med rundad svart plast längst ut, ska tydligen vara bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 567
Senast: anna_panna
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka