skav bakom sadeln

pyret

Trådstartare
Jag har en Appaloosa som jag rider western på och han blir väldigt "ruggad" i pälsen från bakkant på paden och ca en dm framåt. pälsen har blivit kortare och lite matt i det området. Är det ngn som har samma problem och vad ska man göra åt det? Det ser väldigt tråkigt ut när hästen i övrigt är blank och fin!

Senast ändrad:
Sv: skav bakom sadeln

Hur gammal är din pad.. När jag köpte min nya, av bra kvalitet och passade sadeln efter konstens alla regler så var den för "hård" i bakkant på nåt jäkla vänster..:confused: Lite pälsglans under innan varje ridtur, efter ca 3-4 veckor hade paden "mjuknat" till sej och inget mer skav..:laugh:

Annars håller jag med föregående, passar sadeln optimalt? Antingen för rak, alt för lång eller för smal/vid och ligger och vickar fram och tillbaka på hästen?

Mvh Domino_s

Paden är ganska gammal och inte speciellt stel så jag tror inte att det är den. Jag ska ändå ha ut en sadelprovare om ett par veckor så jag får väl se vad han säger. Tack för svar iaf! :)

Jag ser flera möjliga orsaker:
- Sadeln är något för rak för hästen.
- Padden.
- Fällning av päls. Min häst blir lätt lite ruggad/avskavd i pälsen (även av skänkeln och vanliga tunna schabrak) just när han fäller mycket.

det där problemet har vi oavsett sadel.. vi ha en häst med kort rygg som inte är skapt för att kunna ha pad och westersadel tydligen

Ofta handlar det ju om att ryggen rör sig så pass mycket i rörelsen att friktion mot pad uppstår och rugget blir. Ju mer rörelse hästen kan ha under sadeln alt tvärt om om sadeln rör sig under ryttaren desto mer rugg på en känslig häst. Ligger sadeln bra och hästen mår bra så gäller det att hitta en bättre pad/filt, så det är bara att prova sig fram.

Har samma problem och det som har fungerat bäst för oss oavsett om jag rider i westernsadeln el mina engelska är att ha ett långhårigt fejkfår från Jysk närmast ryggen och sedan pad/filt el schabrak periodvis när det är som värst.

Min ena häst har samma problem på vintern, men med ett renskinn närmast hästen är det inga problem. Det var även bättre med mjuk fårskinnspad än den jag hade innan (också med ull under, men stelare). Så om sadelprovaren tycker att sadeln är ok kan det nog gå bättre med en mjukare pad eller kanske renskinn om den du har redan är mjuk.

Kanske inte det du menade men lägger in det ändå :)

Fakta: Skirts som är hopremmade ända till bakkant kan orsaka problem

Ingen sadeltillverkare med självaktning skulle anse sin fina sadel komplett innan skirten har remmats ihop i bakkanten med en konstfull flätning, men denna remning har orsakat skador på många hästar genom endera friktion eller tryck.

När skirten remmas ihop helt i mitten i bakkanten, dras denna nedåt precis vid det område på hästryggen där länder lutar uppåt. Detta gör gör att kanten är i exakt position att börja ”äta” på hästryggen. Bakdelen på normalhästen rör sej i sidled fram och åter vid varje steg, vilket skapar en sågrörelse under kanten på skirten. På en häst där ryggraden ”putar upp” kan remningen orsaka tryck direkt på ryggradens taggutskott, även trots en pad, och detta kan resultera i en svullnad eller förhårdnader vid upprepad retning.

Det kan tyckas uppenbart att en svullnad precis under remningen måste ha orskats av tryck från denna, men det finns många ryttare som aldrig har ifrågasatt att remningen är roten till det onda. Det första tecknet att något inte står rätt till kan vara att pälsen slits av längs en linje tvärs hästryggen mitt under skirtens bakkant. Med hänsyn till hästens välbefinnande skall korrekt utförda skirts vara öppna (och kunna flexa i bakkant) minst tio centimeter i bakkant. En sadelmakare kan lätt avlägsna remningen i nödig omfattning och korrigera problemet.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka