Skav av boots?

Sv: Skav av boots?

Hon har inte haft dem så länge, och fick lite skav efter ett tag, då lät jag henne vila ifrån bootsen och nu har de gamla gått upp igen :(
Nej, tyvärr räknas det inte som sjukbeslag då skulle jag fått ut de på försäkringen när jag köpte dem , synd nog eftersom de kosta en hel del.

Det är inte så att jag får in en skumgummi bit i mellan, då tror jag bara de blir värre, däremot strumpa eller liknande skulle nog fungera.

Det är ju många dagar sedan du frågade om vad du kunde göra. Du måste prova något annars blir ju skaven bara värre!
Bra att du i alla fall låtit henne vara utan lite.
Är du ute och går med henne nu när hon är ohalt som du skrev innan?

Ja, de är många dagar sen jag skrev första gången att hon fick skav, men då lät jag de vara och de läkte. Ringde även Ultuna och fråga om jag skulle ha nått imellan osv, men de sa att de ska man helst inte ha... Jag tyckte de var konstigt, men jag ska dit på måndag och då är de lättare att prata öga mot öga med hovslagaren. Jag tror hon har lite för stora boots också, eftersom hon klivit av sig dem någon gång med.

Såklart att jag inte bara oj, ett skav, då sätter jag på bootsen igen och kör!
Hade på både pälsglans som jag fick tips om och sen kört med babypuder, och de har fungera okej nån vecka men sen så verka hon fått skavet igen.
Ja, nu går hon helt utan boots idag.
Nej jag är inte ute och går med henne alls, hon står i sin sjukhage halva dagen och sen går hon med dem andra hästarna halva dagen.
Jag tänkte att de är ingen idé jag gör nått med henne försen jag fått okej av veterinären.

Inte konstigt att hon fått skav.
För denna modell samt boabootsen så rekommenderar man en invängningstid, precis som vi så behöver man gå in dessa skor.
De finns bättre (och billigare) boots som inte sitter så mkt på huden utan mer runt och på hoven och ger därmed inte skav på samma sätt.
Samt dessa boots rekommenderas att man inte har på jämt. Bättre/lättare att stoppa hästen i en hage som är anpassad för hovarna behov för tillfället.

Som du säger, jag skulle försöka lämna tillbaka skorna eller sälja dem och köpa en annan modell (som oxå är lättare att "bli av med" om man inte vill ha dem sen).
http://www.websitefolder.net/easyboot/Begagnat.asp
dessa säljer de flesta modeller (hoppas det är ok att länka till denna).

Det verkar som att hästen kan gå några dagar utan boots och såren börjar läka.
Har du märkt några problem med att ha hästen barfota?? Om inte, skit i bootsen.

LIA

Ja, de finns kanske billigare boots, men är inte så enkelt och säga annat när man 2 vetrinärer och hovlslagare på Ultuna tycker att man ska ha dessa :(
De verkar vara en hel djungel med boots och jag har aldrig haft boots på henne innan så har inte råd att prova en massa olika modeller heller, för att se vilka som fungerar bäst.
De boots jag har sett har inte denna mjuka slutan som de boots jag har på henne nu.
Ja, hon ska ha boots, kunde inte alls röra sig lika bra och fint som när hon fick bootsen, hon verkar vara väldigt öm i sulorna, plus att de har med fången att göra, de behöver avlastning och stå mjukt. Så tyvärr kan inte skita i bootsen.

De var konstigt att de som säljer bootsen och de på Ultuna inte prata om någon invänjningsperiod. De sa att hon kan stå med dem ute, men inte på nätterna.
Jag har ändå tagit av Bootsen när jag släppt ut henne me de andra hästarna,för då rör hon sig mer och vill inte att hon ska få mer skav.
Så hon har ändå inte haft dem hela dagarna, men kanske lite mer än halva dagarna.

Ja de är skitsvårt, men tycker ändå att man bör kunna lita på proffsen.

Jag tycker att de verkar konstigt att den ska behöva dem i sjukhage:confused:
Med de andra hästar- ja kanske.

går hon bättre med dem på?

Har hon tvärtå?

Ja, Ove wattle på Ultuna tyckte hon skulle gå i sjukhage, eftersom hon inte ska röra sig så mycket. Men idag är hon ohalt och rör sig väldigt fint, så jag tycker också synd om henne.
En sak förstår jag och de är för hon ska äta mycket mindre mat än de andra, men då skulle hon kunna äta den själv och sen gå ut till de andra.
Hon går mycket bättre med bootsen, hon är ju lite öm i sulorna.
Ja de har verka henne på Ultuna, hon har inte helt tvärtå, bara lite.
varför undra du det?
Jag tycker ändå när jag åker till Ultuna med henne för att verka henne och vetrinär som ändå är väldigt duktig på fång, så borde de väl kunna se och inte se vad som ska göras? :S

Skumt att hon är öm i sulan när en fånghäst mer har ont i själva hovväggen.

Flyter tån iväg?
PÅ S. så kapar man tån o den står på hela hovvägen o stråle minus tån - sulan som sekundär- av mjukt underlag som ger hästen sulunderstöd.

HMM...
Minsta lilla bus o den kan bli halt igen. vänta lite.

Ja, men de kan ju vara ömma i sulan också,de kan vara väldigt olika från häst till häst...
Nej, tån flyter inte iväg.
På S? Vad menar du, strömsholm?

Jag har varit med henne dit under 2 års tid, men nu har jag bytt pga av vissa anledningar.
Vad ska jag vänta lite på ???

Att släppa ut den med andra så fort den är ohalt. Inte när det gäller hovarna- som ska bära den.

Hon har varit ohalt ett tag nu och veterinären tyckte hon kunde gå med de andra, men som de är nu så äter de olika så därav går hon ändå själv vissa delar av dagen.
De är inte så att hon lekar och busar vare sig hon går själv eller med de andra, så de är inget problem. Känns som att de beror mer på hennes mat eftersom hennes fång har utvecklas eftersom hon har Diabetes.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 566
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
288
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: jennylu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025