Skattråd skatråd?

Mia_R

Trådstartare
Jag hörde ett himla liv här ute nu på morgonen och gick ut för att se vad som stod på. Under altanen, under huset, var min ena katt i full färd med att jaga en skatunge och det var dens förtvivlade rop på hjälp och föräldrarnas upprörda skrik jag hade hört! :eek: Först försökte jag krypa under för att nå den, men då dels katten var så på och det är så trångt tog jag en liten håv som jag köpte förra sommaren och med hjälp av den lyckades jag till sist sakta fiska fram den.

Jag bar iväg ungen och satte den på en gren i förhoppningen att föräldrarna skulle se den, men tror ni inte att kattrackan fick tag på den igen! :mad: Ny räddningsaktion, jag fick tag på ungen och satte den på en högre gren i ett annat träd, fångade katten och fick in alla hundar. Den andra katten är fortfarande ute men jag tror inte att han tar den, han är ingen större jägare och ganska harig av sig. :o

Efter en liten stund gick jag för att se hur det var med den och den såg helt hopplös ut och mer eller mindre hängde i klorna med huvudet under grenen. :( Jag letade reda på en mask men den reagerade knappt så jag ville flytta den så föräldrarna skulle se den lättare. Jaha, så skuttade den ner på marken och pilade snabbt iväg och under bron till vedboden istället så nu fick jag inte ut den! :crazy:

Nu har jag pratat med Viltjouren om hur jag ska göra och tydligen lever skatungar i den här åldern på marken och det bästa jag kan göra är att låta den vara ifred så vågar den sig fram igen när den fått vila ett par timmar. Nu är ju kruxet det att hur ska jag hindra hundarna och katten från att ta den igen? Jag har ok från Viltjouren att flytta den från tomten, men kattrackan tar sig ju ut även om hundarna inte gör det. :cool:

Sv: Skattråd skatråd?

Jaha, så har den stackaren fortfarande inte kommit fram utan jag tog håven och fiskade fram den igen. Tyvärr verkar föräldrarna ha övergivit den nu om de inte kommer tillbaka senare, men sitter den tyst lär de ju inte hitta den och piper den så kan katten hitta den istället :(

Nu stoppade jag den i kattburen, bar den till andra sidan sidan stängslet och ställde buren så det finns gräs och slånbärsbuskage att gömma sig i och även öppnare mark om den vill försöka få kontakt med föräldrarna igen. Jag hämtade lite kattmat till den som jag la in och lämnade den åt sitt öde igen, där katten förhoppningsvis inte hittar den och där hundarna inte kommer åt.

Jag ringde även Viltjouren igen för att höra hur jag ska göra om den är kvar i morgon och fortfarande lever, så jag får åka dit med den isf. :bow:

Ingen som har erfarenhet av skatungar? :confused:

ingen erfarenhet, men hur stor är den? tänkte om den skulle kunna klara sig själv..

min lilla katt på 2 kg slaktar stora fåglar hejdlöst, typ 3 skator och en björktrast på nån vecka bara. :crazy:

Den klarar sig knappast själv då den inte kan flyga än = försvarslös. :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar