snorp

Trådstartare
Hur håller man skator ute från huset?

För 1-2 veckor sen var en skata in i vårt kök och snodde mat. Jag satte då upp vårt myggnät som är ett sånt som är delat på mitten så man kan gå igenom och som sen går ihop med magneter.

Idag upptäckte jag att skatan lyckats ta sig in trots myggnätet och mumsat på en påse med korvbröd, detta trots att både jag och hunden var på en annan del av tomten. Lite senare på eftermiddagen går jag in och då är skatan inne i huset, även den här gången har jag och hunden varit på tomten. Skatan blev så klart rädd när jag kom in och bajsade 🙈 Jag jagade ut skatan med lite hjälp från hunden.

Hur får jag skatan att hålla sig ute? Är det omöjligt nu när den lärt sig att det kan finnas mat? Måste dörren hållas stängd?
 
Här är det skattonåringarna som kommer in och hittar på bus. Värmeljus är tydligen världens roligaste leksak att sno, så de hittar jag varstans i trädgården. När huliganerna blir vuxna och förståndiga har de inget intresse av att komma in. Så jag bara väntar tills slyngelåldern är över...
 
Här är det skattonåringarna som kommer in och hittar på bus. Värmeljus är tydligen världens roligaste leksak att sno, så de hittar jag varstans i trädgården. När huliganerna blir vuxna och förståndiga har de inget intresse av att komma in. Så jag bara väntar tills slyngelåldern är över...

Värmeljusen här har varit orörda alla 3 gånger som skatan varit inne. Jag hoppas det är så enkelt som att det är en tonåring som snart växer ifrån det.
 
Du kan antingen skaffa en ordentlig nätdörr/stänga dörren, eller ge skatan något roligare att leka med utomhus. De lär sig ganska fort automater där de till exempel stoppar ner skräp (plastbitar och så vidare) för att få ut mat, men det är ju å andra sidan ett litet projekt att bygga en sån:D
 
Du kan antingen skaffa en ordentlig nätdörr/stänga dörren, eller ge skatan något roligare att leka med utomhus. De lär sig ganska fort automater där de till exempel stoppar ner skräp (plastbitar och så vidare) för att få ut mat, men det är ju å andra sidan ett litet projekt att bygga en sån:D

Är inne på att fixa en riktig nätdörr. Att fixa annan aktivering till dem var ju en kul idé, ska fundera lite på det.
 
Nu blev jag lite avis. Jag är nog en av få som faktiskt beundrar och älskar skator. Brukar iaktta hur dom umgås med varandra och det verkligen roande! Dom påminner mycket om oss människor.

Jag tycker skator är häftiga och tycker deras intelligens är imponerande men jag ser helst att de håller sig utanför huset.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
722
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 750
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 785
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp