Skärsår! (bilder)

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Nu skulle jag behöva lite råd från er kloka bukefaliser. Börjar från början:

Pollen beslutade sig för att ragga lite på tjejorna i hagen bredvid och fastnade i eltråden och skar upp bakbenet. På insidan av skenbenet strax under hasen. Ca 6 cm långt och ända in till benet. Fina kanter och snitt. Vet kom ut och sydde ihop. Sydde få stygn för att det skulle kunna vätska sig. Boxvila i fem dagar med 10 min promenader fem gånger/ dag. Sen utgång i liten hage själv. Såg fint ut första veckan. Tyckte att det blev värre efter ca 10 dagar. Ringde ut vet när det va dags att ta styngnen (14 dagar) för jag va osäker på om det skulle göras eller inte. Vet tyckte att det läkte bra och tog styngnen. Veckan efter tyckte jag att det hade blivit värre igen och ringde ut vet igen som fortfarande tycker att det läker fint.
Nu har det snart gått fem veckor och ser ut som bilden. Är inte lika djupt längre med det bildars mer svallkött. Jag tvättar med klorhexedin när det behövs, ca var tredje dag och smörjer på streptocelin. Lindar ett tunt skydd över på natten då han står på spån. Är utan på dagarna för att det ska få chans att torka och bildas skorpa.
IIsac.jpg

3 veckor gammalt
Isac.jpg

5 veckor gammalt

Så hur tycker ni att det ser ut efter så lång tid? Hade ni gjort något annolunda? Tror ni att jag kan börja rida lite försiktigt? eller ni hade väntat lite till?

Snälla ge mig lite råd. Tycker att det tar lång tid för det att läka.

// Johanna :bow:

Sv: Skärsår! (bilder)

Jag tycker nog att du kan börja rida lite försiktigt, skritta ett tag och känn hur det känns. Såret ser ju ganska torrt och fint ut så det borde inte vara någon fara. :)

Oh tack så mycket. Datorer är inte riktigt min grej. Det är denna bilden som är viktigast, det är så det ser ut nu efter 5 veckor.

Hade nog väntat, risken är ju att det spricker upp ännu mer. Det som är läkt är ju fortfarande skört. Om du rider skulle jag skydda det ordentligt med kompress och någon linda över.

Lycka till! :)

Ett långt svar.

Min lilla dam fick sig en rejäl broddspark förra vintern. Eftersom jag varit lyckligt förskonad från sårskador tidigare så lyckades jag göra det mesta fel. Såg bla inte först hur stort såret var, väldigt lurviga ben:o

Jag tvättade med jod-lösning:crazy: och sprayade med sårspray (som bildar en plåsterliknande hinna) lät henne vila (trots att hon inte haltade) och jag lät såret vara öppet för att få torka.

Efter ett kort tag så bildades det svallkött och såg allmänt grisigt ut. Ringde då min vet som sa till mig att mild tvål och ljummet vatten och skrubba bort svallköttet (låter hemskt men min tjej reagerade mycket mindre på detta än mitt duttande med bomullstuss) för att få bort svallköttet. Därefter linda med sårkompress underst så att såret hålls varmt. Kyla bryter ned vävnaden och försvårar läkningen. Och, ut och rör på hästen så att cirkulationen hålls igång.

Så massa fel lyckades jag göra, men det jag försöker säga (lite långrandigt)är att det nog kan vara bättre att täcka såret så att inte kylan försämrar läkeprocessen.

Lycka till med pållen

/Söderböna

Håller med Lunketuss, be att få Lotagen utskrivet. Badda med n bomullstuss på såret varje dag så minskar svallköttet. Det är det enda jag tycker fungerar.

Fast luft är nog det bästa för ett sår, så länge det hålls rent. Ett sår som ser ut som det gör på TS häst skulle jag linda över om hästen går i lerig hage eller är väldigt grisig i boxen/ligger ner mycket på natten. Men annars tycker jag luft är ett väldigt effektivt läkemedel. Såret ser ju också ut att vara på väg in i läkningens slutfas, men med lite Lotagen kan det få lite hjälp på traven då svallköttet etsas bort.

Det ser fint ut. Så på hästben läker sådär, vulstigt och "fult". Det kommer att dra ihop sig med tiden. Man behöver inte gapa om svallkött på det där såret efter 5 veckor.

Det kan fortfarande spricka upp, men det spelar förstås ingen större roll om du sitter på och skrittar eller går bredvid och leder. Ta det lugnt med igångsättningen bara, tänk på att hästen kan ha snedbelastat under en lång tid pga smärtan i det skadade benet, med risk för problem diagnonalt eller i det andra bakbenet. Ärret kan också strama lite och göra hästen lite stel i det skadade benet.

Streptocillin tycker jag inte att du ska kladda med - varför antibiotoika utanpå det där? När du lindar nattetid kan du istället ha en Sorbactkompress eller motsvarande bakteriebsorberande i antimikrobiellt syfte.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag älskar Sorbact!
Personligen hade jag inte lindat ett ben med ett sår utan låtit det få luft hela tiden.

Många bra tips. Tack:bow: Ska nog börja skritta lite försiktigt. Han har inte varit halt någon gång, inte ens när det va helt nytt. Så jag tror inte att han har felbelastat något.
Tycker att det blir bättre när det är öppet och får luft, men vågar inte vara utan än på nätterna pga av att han står på stån. Blir en massa som fastnar i såret och då river jag bara upp det mer när jag ska få det rent igen. Jag använder Sorbactkompress på nätterna för det fastnar inte.

Ska se hur det ser ut i dag. ev kommer fler bilder senare.

Tack så länge!!!!

om hästen är ohalt så mår den bara bra av att få röra sig. det är dålig cirkulation i hästben eftersom det mest består av ben och senor, så rörelse är nästan en förutsätning för att det ska läka på ett bra sätt. ut och skritta! jag skulle lindat vid ridning och gjorde så den gången min häst hade skärsår. det var btw mkt djupare och längre.

Ja, att lufta är bra - förutsatt att miljön är ren och att såret inte glipar för mkt. I hästens omgivning finns det ty·ärr alldeles för ofta skit och spån och torv och flugor och....!

Såret såg ungefär likadant ut i kväll. Har ridit en liten sväng också. Såg bra ut efteråt också. Tänkte ringa vet i morgon och se om dom vill komma ut och kolla på det igen. Så jag vet hur jag ska sköta det framöver. Och om jag kan sätta igång och rida lite ordentligt snart.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 820
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 962
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar