Skarpare bett?

I

Illen

Ponnyn som jag hoppar blir väldigt stark vid hoppning. Det är inte det att den drar iväg men jag måste lixom ta mkt i honom för att kunna minska, sakta av osv. Det känns fel eftersom det är svårt att kunna hjälpa hästen till en bra avsprångspunkt utan att inte ta i mkt.
Han rids nu på vanligt 3.-delat.
I dressyren är han jättefin och lyssnar på minsta lilla tygeltag, inte alls stum eller okänslig i munnen på ngt sätt.
Men det är just i hoppningen som han inte lyssnar. Jag har länge dratt mig för att använda ett skarpare bett men nu et jag inte riktigt vad jag tkr eftersom det kan bli ganska farligt om han inte lyssnar på förhållande hjälper i hoppningen.
Vi tränar massa dressyr och han går LA rörelser, tävlar LB, så det är inte i dressyren problemet ligger.

Så nu undrar jag vad ni tkr att jag ska göra, ska byta bett, isf har ni ngt förslag, eller ska jag låta det vara.

Inga dumma kommentarer tack!

Sv: Skarpare bett?

Det finns en hel del bett... testa dig fram.
De allra vanligaste är ju pessoabett o pelhamstång :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka