Skarpare bett..?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dundret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 044
D

Dundret

Funderar på att skaffa ett lite skarpare bett till pållen när jag ska rida ut.
Brukar ha ett vanligt 3-delat eller ett 2-delat med fasta ringar..
Han funkar utmärkt med dessa när man tränar i paddocken eller rider ut korta sträckor själv.

Men när man rider ut med sällskap och specillt med många, vill han hela tiden vara först och helst galoppera (dock lugn galopp) men vägrar sakta av direkt men säger till honom, men ryter man till och tar i extra saktar han av..
Han typ nonchalerar en, för rider man i paddocken stannar han och saktar av bara man tänker det, men rider man ut så tar det en stund innan han lyssnar.
Han är inte het på nåt sätt utan bara stark..

Vilket bett bör man pröva isåfall?
Eller skulle kanske sidepull funka bättre då det inte påverkar munnen?
Har prövat hackamore och han funkade jättebra på det, men jag gillade inte hävstångseffekten det blev..

Sv: Skarpare bett..?

kanske pelham med två tyglar, så du kan använda "stångtygeln" bara när det behövs....

Har prövat hackamore och han funkade jättebra på det, men jag gillade inte hävstångseffekten det blev..

Varför inte använda ett bett som bevisligen fungerar bra? Bara för att du tycker att det är läskigt med hävstång? Är du tillräkligt rurinerad för att använda ett sådant bett så tycker jag att du kan göra det.
Sen finns det ju pessoa, jaktbett, pelham m.fl. Kolla om du kan få låna lite olika och testa dig fram.

Det är döden att starta en sånhär tråd, tro mig. Man blir råsågad ! :crazy:

hahahahahaha..Men detär lungt ja kan ställa upp som försvars advokat :D

tant agda skrev:
kanske pelham med två tyglar, så du kan använda "stångtygeln" bara när det behövs....

Bra förslag! Jag gjorde samma sak med en häst som jag hade dock med ett pessoa. En tygel i stora ringen för vanlig ridning och en i en av de lägre ringarna som nödbroms.

Fast på dessa får du hävstångseffekten som du inte ville ha. Men det är inte så jättefarligt att rida med hävstång. Jag tror att hästen tycker att det är mer obekvämt när du får blåhålla med ett tredelat än när du kan ta ett mjukt tag med ett hävstångsbett.

Det som funkade bra var att han lyssnade direkt, men samtidigt då krullade han ihopa sig hela tiden (trots jag var försiktig)..

Men ska pröva mig fram.. prövar pessoa nästa gång efter som jag kan låna av en i stallet då.

Jag använder Pessoa på en av mina hästar när jag rider ut, för att han är het och gärna vill galloppera fort, och det fungerar bra på honom.

Jo det bör ju bli mkt bekvämmare..
Och då bör väl pessoa bli bättre som du sa för där kan man ju kombinera själv och bara ta i "nödbromsen" när det verkligen behövs istället som på ett hackamore där det bara blir hävstångs effekt hela tiden..

Kanske Hackamore?
Rakt pelham eller Jaktbett?

Gillar inte pessoat utan föredrar då pelham med 2 tyglar, eller kandar med bridong eller andra tygelparet fäst i en remontnosgrimma.

istapp skrev:
Kanske Hackamore?
Rakt pelham eller Jaktbett?

Gillar inte pessoat utan föredrar då pelham med 2 tyglar

Håller med!
Något av de skulle jag också testa.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 601
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 129
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka