Skarp lukt på hösilage

Problematisk

Trådstartare
Jag tycker att stallets hösilage luktar konstigt. Det är en skarp, lite "kemisk" på något vis, alkoholaktig lukt. Är det normalt? Vad är det som ger den lukten?
Jag har gett hösilage sedan urminnes tider men kan inte komma ihåg att jag känt den här lukten förr.
 
Jag tänker spontant att tycker du att det luktar konstigt och är van vid hur det ska lukta, så är det nog något lurt!

"alkoholaktigt" låter ju som om något jäser där i?
 
Låter skumt, hur blött är det, tänker om det är blötare än du är van vid?

Jag har inte sett analys på det eftersom jag inte ger av det själv, men jag tycker det är som det brukar och det brukar ligga på runt 75%.
För några år sedan stod jag i ett stall med ordentligt blött silage, men känner inte alls igen lukten från det heller.
 
Då hade jag nog pratat med stallägaren om du har bra dialog med dem, eller leverantören och bara vänligt frågat om de också tycker de tär annorlunda än tidigare.
Alternativt skickat in hygienanalys.
 
Då hade jag nog pratat med stallägaren om du har bra dialog med dem, eller leverantören och bara vänligt frågat om de också tycker de tär annorlunda än tidigare.
Alternativt skickat in hygienanalys.

Alltså jag fodrar inte med det utan har annat grovfoder, det är inte alla hästar i stallet som äter det. Så jag är inte rätt person att börja fråga runt hos leverantören eller skicka in analys, jag är bara nyfiken på om det är normalt eller inte och vad det kan bero på :)
 
Är det alla balar eller en? Låter ju som någon felaktig jäsprocess. Usch.

Jag tror inte det är alla balar, men jag har känt det till och från under hösten. Har inte riktigt lagt märke till om det är i samband med nyöppnad bal eller så.
Det kommer från en bra leverantör som alltid brukar ha jättefin kvalitet, så det är ju lite märkligt.
 
Jag tror inte det är alla balar, men jag har känt det till och från under hösten. Har inte riktigt lagt märke till om det är i samband med nyöppnad bal eller så.
Det kommer från en bra leverantör som alltid brukar ha jättefin kvalitet, så det är ju lite märkligt.

Förstår.

Innan vi hittade våra nuvarande (typ bästa kvalitén men kan köpa i Skåne tror jag) å testade vi ett gäng olika som ändå hade bra referenser. Men till och från luktade det lite tveksamt. Vi matade ändå, vissa balar märkte man ju var dåliga så de kasserade såklart, och min überkänsliga tålde det mesta. Men efter att ha bytt till denna leverantören insåg vi att det faktiskt finns de som håller toppkvalite utan minsta tveksamhet bal efter bal. Så jag hade ändå gissat att kvalitén inte är så bra i år som den kan vara.
 
Jag tycker att stallets hösilage luktar konstigt. Det är en skarp, lite "kemisk" på något vis, alkoholaktig lukt. Är det normalt? Vad är det som ger den lukten?
Jag har gett hösilage sedan urminnes tider men kan inte komma ihåg att jag känt den här lukten förr.
Jag kan tänka mig att det är hög halt ammoniumkväve i fodret, det stinker, lukten fastnar i kläderna, äter kor sådant foder smakar mjölken illa!
 
Jag tycker att stallets hösilage luktar konstigt. Det är en skarp, lite "kemisk" på något vis, alkoholaktig lukt. Är det normalt? Vad är det som ger den lukten?
Jag har gett hösilage sedan urminnes tider men kan inte komma ihåg att jag känt den här lukten förr.

Låter som en feljäsningsprocess. Ge inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 313
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 214
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp