Skärminställningar

G

glee

Färgerna på min skärm är lite konstiga.. Undrar om det kan bero på RGB-inställningarna? Vad är den normala inställningen på dem? Nu har jag 50/50/50 men det ser rätt konstigt ut.

Sen är skärmen lite mörk, har provat att ändra kontrast och ljushet men det verkar inte vara det som är problemet..
 
Sv: Skärminställningar

Vet inte helt vad du menar med RGB= 50/50/50 för det blir en färg, men de vanliga inställningarna du kan göra på skärmen är färgtemperatur (vitpunkt) och gammavärde. Ju högre färgtemperatur desto blåare upplevs färgerna. Gammavärdet anger färgen på mellantonerna och standardvärdet för PC är 2,2.

Ge mig gärna mer info. så kan jag försöka hjälpa dig vidare om det inte blir bra med ovanstårnde inställningar!
 
Sv: Skärminställningar

Visste inte riktigt hur jag skulle förklara. :p Jag har alltså knappar på skärmen där man kan ändra RGB-inställningarna. Varje färg kan man ändra från 0 till 100 och nu står alla tre på 50.
 
Sv: Skärminställningar

Hmm..:confused: Vad händer om du sätter en på 100 och de andra på 0?
 
Sv: Skärminställningar

På gammavärde kan man välja två olika, LCD corrected eller CRT corrected. LCD står den på nu.

Färgtemperaturen står på neutral.

Jag provade att sätta blå på 100, och de andra på 0, det blev.. BLÅTT. :D
 
Sv: Skärminställningar

Ny/gammal skärm?
LCD, TFT eller CFT?

Testat att leka runt lite med inställningarna?
 
Sv: Skärminställningar

glee skrev:
På gammavärde kan man välja två olika, LCD corrected eller CRT corrected. LCD står den på nu.

Färgtemperaturen står på neutral.

Jag provade att sätta blå på 100, och de andra på 0, det blev.. BLÅTT. :D

Gammavärdet skall ställas in på den typ av skärm du har, har du LCD ska den stå där men om du har CRT ska gammavärdet också stå på CRT. Färgtemperaturen kan du testa att ändra upp och ned och se vad du trivs bäst med. RGB-inställningarna föreslår jag också att du leker lite med och se vad du tycker blir bäst.
Har du en knapp för ljusstyrka så sätt den på max och dra också lite i reglagen för kontrast.

Med de ändringarna borde du hitta något som är bra. Har skärmen plötsligt blivit mörkt och inte har varit det tidigare så kan det hända att den är trasig och behöver bytas ut.
 
Sv: Skärminställningar

Hehe, vad betyder det? :p Det är en platt skärm. :D 2-3 år gammal.

Ja, har testat massa olika.

Peach: Tack för hjälpen. Ska prova mig fram, misstänker att det inte går att få den helt perfekt för den har alltid varit såhär.
 

Liknande trådar

Tjatter I ett ihåligt äppelträd på tomten bor någon fågel. Sambon sa att det såg ut som en stor, svart and kröp ut ur hålet i trädet i morse...
2
Svar
20
· Visningar
1 470
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 480
Senast: Badger
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: Myzan87
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 775
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp