Skaraborg "lätt" lätt bana?

H

Hippokondriker

Hej!
Har tävlat debutant i 2 säsonger nu och börjar fundera på att gå upp i Lätt klass. Har en tävling kvar i år i Skaraborg 11/9. är anmäld till Debutant men funderar på att ändra och rida lätt klass istället. Har dock aldrig varit i Skaraborg och vet inte hur banan ser ut. Är det en "snäll" lätt bana eller inte...?
Har gått banan för lätt klass i Ljuslingsbacken och den var lite väl mastig :eek:tycker jag, gick däremot den lätta banan i Lundåkra i helgen och den var helt OK. Framförallt undrar jag om vattenhindret i Skaraborg. Hur brukar det vara i lätt klass och vilket hindernr brukar det vara (tidigt eller sent i banan). Vi har nämligen inte övat direkt på att hoppa ut i vatten och detta kan vara ett problem. Som det såg ut i Lundåkra dock hade det nog gått vägen, men inte som det såg ut i Ljuslingsbacken. Har tränat hopp ner i vatten i Tranemo, men det är ändå inte direkt befäst...

Så söker råd. Ska jag köra debutant året ut, eller chansa på lätt klass sista starten istället för att börja nästa säsong med lätt klass?:crazy:

Sv: Skaraborg "lätt" lätt bana?

Som det ser ut för dagen (banan är inte färdig än) blir den nog enklare än i Ljuslingsbacken. Vattnet kommer sent i banan. Exakt utseende på vattnet kommer att bestämmas i samråd med TD. Troligen blir det ett lågt hinder i strandkanten.

Vattnet blir ännu enklare. Ett mycket lågt uthopp i vatten och en liten stock efter vattnet. :angel:

Tackar för svar. Hade glömt av tråden :angel: Hästen blev skadad så tävlingen blev aldrig aktuell, nästa år förhoppningsvis! Siktar på att debutera Lätt klass i Tranemo till våren istället :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 788
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 831
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka