Skaprengöring

P

Pälskling

Frågan har säkert varit uppe i omgångar, men jag rider en häst med ordentligt skitigt skap! Han blir t.o.m. kladdig utanför skapet på insidan låren.

Mitt problem är att det inte hjälper med vatten, lactacyd och trasa. Så ge mig era bästa tips för att rengöra de ädlare delarna.

Sv: Skaprengöring

Som du själv säger så är vatten och lactacyd bra, men hjälper inte det kan du kontakta vetrinär och se om de har någon annan lösning. I dagsläget finns det många olika medel att använda. Kan tyvärr inga namn i huvudet, men din vetrinär kan säkert hjälpa dig.
Ett tips är att sluta tvätta. Det kan vara så att ju mer du tvättar desto mer "skit" skapar din häst, för trots allt så skyddar det deras kön, det är därför det finns.

Eftersom det inte är min häst är jag inte där och pillar allt för ofta. Jag har väl försökt 3 gånger på ett år... men resultatet motsvarar inte jobbet.

Jag får helt enkelt ringa vet.

ta en gammal ketchupflaska, kirurgtejp runt kanten (så det inte skrapar) fyll med ljummet tvålvatten, upp i skapet och tryck några ggr så att de spolas runt.. gör om ca 2 ggr.. sedan skölj på samma sätt med vatten..
lyckas du så så haffa honom när han har den ute.. tvätta rent och undersök..

kontakta även vet som kan ta prover för att se vad som är fel..

Ja, denna hästs snopp är inte lätt att få tag på... den åker upp illa kvickt. Dessutom är detta ingrepp inte poppis, jag behöver alltid en hand fri för att ha koll på bakdelen. Så om snoppen väl är ute behöver man vara två! Annars ser själva snoppen ganska så "fin" ut. Men skapet är väldigt svartkleggigt.

Det svarta kladdiga kallas smegma och är helt normalt, en del valacker har mycket, andra väldigt lite.

Använd diskhandskar och en svamp och ljummet vatten och tvätta med hibiscrub, skölj väldigt noga.

Vad det heter och att det är normalt vet jag. Problemet är att det är exceptionellt mycket. Jag har som sagt provat med vatten och lactacyd, men du tycker det är bättre med hibiscrub (som väl är bakteriedödande)? Är inte det för starkt att använda för intimvård?

Hej
Har med en valack som har lite problem med segma och får lätt inflammationer prova en ört som heter mjölon. Man ska bara behandla med mjölon i max 7 dagar och sen göra ett uppehåll på ett bra tag men tvätta med tvål och rent vatten en gång imånaden ´varannan månad. Använd inte för mycket lactacyd ska man bara använda om de har fått en infektion. Eller tvätta med vatten som du lägger i extrakt med johannesört och ringblomma. Dessa örter hittar du på www.hasthalsan.se hon är jätteduktig på örter lycka till yrbin

Vpran valack har lika dant, klass på insidan av låret. Blä, luktar illa också! Suck. Bara att tvätta på verkar det som :crazy:

Fick den rek av min vet, har använt det "alltid" har en tinkervalack som har extremt mycket, det hänger i klasar om man inte tar bort,
Hibiscrub används ju även till "intimvård" på oss människor, så jag har uppfattat at det inte är några problem.

Mina hästar har aldrig reagerat men jag sköljer noga med slangen, även straxt innan för skapet.

Men om du är orolig så ska du förstås inte ta mitt råd utan att kolla med din vet om du känner dig osäker.

Ja, klasarna känner jag igen! Jag visste inte att hibiscrub användes till intimvård, och har du fått det rekommenderat av vet känns det tillräckligt för att jag ska våga prova. Dock skadar det ju inte att jag ringer och rådfrågar min vet också.

Jag är även lite nyfiken på det där med örter. Finns det fler som har erfarenheter av det?

Dessutom tror jag mig minnas att mandelolja (?) som ska kunna köpas på apoteket fungerar rengörande istället för tvål och vatten. Någon som känner till det?

Ja, olja fungerar bäst. Går bra med vilken ren olja som helst - tex olivolja, mandelolja, jordnötsolja eller vanlig matolja av nåt slag. Smegman är ju fet och oljan löser upp. Efteråt kan man tvätta med mild tvållösning och vatten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 864
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Hemmet Blöh, nu behöver jag bukes hjälp! Har i en vecka vaknat till eller t.o.m av att det luktat illa i mitt sovrum från badrummet som ligger...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V