skapkletiga bakben på valack!

Sv: skapkletiga bakben på valack!

Min valack har haft detta återkommande sista vintrarna. Han får en otrolig klåda, luktar och kletar. Jag har då fått komma åt att tvätta. Funderar på att göra något drastiskt, allså ta ut veterinären och se om det går att medicinera bort nästa gång det är dax.
Har du behövt göra det ngn gång?
Har även funderat på sedering och som du skriver -göra rent ordentligt, men min tar inte ut snoppen frivilligt, inte ens när han är sederad. -Hur gör man då?? stoppar in handen och "drar" ut den?

Jag har aldrig medicinerat någon valack med någonting, men däremot på ett par stycken har vi behövt droga dom ett par ggr med ca 1v mellanrum för att dom skall "fälla" ut så att man kan rengöra ordentligt med ljummet vatten och lactacydtvål, en del har varit lite såriga och i stort behov av rengöring...

Skapet har ibland svällt upp som på en nykastrerad hingst, ffa på hästar som av olika anledningar haft boxvila pga hältor etc

Du kan nog aldrig Dra ut snoppen på en valack om dom inte självmant fäller ut den...Men droga ordentligt, då brukar den titta fram=)

Jag har aldrig medicinerat någon valack med någonting, men däremot på ett par stycken har vi behövt droga dom ett par ggr med ca 1v mellanrum för att dom skall "fälla" ut så att man kan rengöra ordentligt med ljummet vatten och lactacydtvål, en del har varit lite såriga och i stort behov av rengöring...

Skapet har ibland svällt upp som på en nykastrerad hingst, ffa på hästar som av olika anledningar haft boxvila pga hältor etc

Du kan nog aldrig Dra ut snoppen på en valack om dom inte självmant fäller ut den...Men droga ordentligt, då brukar den titta fram=)

Ok! Tack!
Det kanske är bäst att försöka med sedering nästa gång då och få ordentligt rent.
Vad hemskt med sår därnere! Måste vara obehagligt och sänka prestationen!!

Jag har varit och rensat idag med fiberduk på benen och nyinköpta plasthandskar och Lactasyd.:eek:Det var en hel del goja jag fick ut. Apparaten höll han inne så länge jag höll på men varje gång jag bytte vatten fälldes den ut...och jag fick hoppa in i boxen innan den försvann i en väldig fart igen.:angel:
Han har faktiskt inte ridits så mycket denna vintern. Det kan säkert ha bidragit till att det verkar vara mer än vanligt av kletet som några av Er påtalat.
Tack för alla bra tips:bow:

Min förra häst behövde en ordentlig rengöring då och då. Annars brukade jag passa på att pilla loss lite gojs då han var en sådan som släppte ut snoppen direkt han var lugn och tillfreds.

Jag använder vanlig solros olja och knider in väntar en stund och torkar av hur lätt som helst..Olja löser oljigt klet...

Aha...skulle precis skriva att olja är utmärkt att få bort smuts med....det finns massor av olika oljor...olivolja är bra.

Annars kan man ju gå in på Apoteket och fråga om de har någon bra snoppolja som ska räcka till en som är minst 40 centimeter.:o:eek::rofl:
Nä nu blev jag barnslig.....förlåt:o

Apoteket har faktiskt en intimtvättolja! Jag köper den till mig själv men det kanske vore något att använda även till kusen.

vallacker har svårare att hålla sej rena i skapet än hingstar,har oxå detta problem till och från,jag gör som flera andra här tvättar insidan av skapet ordentligt med laktacyd och ljummet vatten eller lite olja.Klart han drar in snorren men det är ju på insidan av skapet geggan sitter
för oss är det lätt att använda vattenslangen och tvätta och spola ur skapet
får då ut mycket gegga.han gillar attt bli ren så han står snällt stilla under tiden.

under en period så fick jag göra detta oftare och oftare till slut blev det minst en gång i veckan och då tyckte jag att det inte verkade normalt,någon gång då och då tycker jag kan vara ok.
jag ringde veterinären och fick då utskrivet streptocilin i små pastasprutor som han fick i skapet 2ggr om dan i 4-5 dgr, fick tvätta rent först sen dit med pastan,har nu inte behövt tvätta alls på tre månader.
Enligt veterinären så är det inte så ovanligt att vallacker drar på sej en liten infektion i skapet och då kan det behövas en liten kur om det blir "klet" för ofta.
/k

under en period så fick jag göra detta oftare och oftare till slut blev det minst en gång i veckan och då tyckte jag att det inte verkade normalt,någon gång då och då tycker jag kan vara ok.
jag ringde veterinären och fick då utskrivet streptocilin i små pastasprutor som han fick i skapet 2ggr om dan i 4-5 dgr, fick tvätta rent först sen dit med pastan,har nu inte behövt tvätta alls på tre månader.
Enligt veterinären så är det inte så ovanligt att vallacker drar på sej en liten infektion i skapet och då kan det behövas en liten kur om det blir "klet" för ofta.
/k

Kul att höra om någon som har fått veterinärhjälp då min häst också har börjat få det alldeles för ofta. Kul att höra att det finns hjälp!

:)Vad bra ...att jag inte tänkt på det. Tack för tipset!:banana:

När min valack har onormalt hög produktion av smegma så utgår jag från att han har en lindrig förhudskatarr. Inte att han gnor snorren mot benen.
Jag tvättar skapet (inuti) med ljummet vatten och bomull, noga med handskar för att inte ge honom en annan bakt flora. Benen tvättar jag med tvål och vatten, det fungerar bra. Blir det stora klumpar i pälsen får man väl klippa bort dem.

När skapet är rengjort upphör problemen.

Min pojke har klumpar av smegma inuti men inte så det far efter benen. Ska jag tvätta där inuti ändå el ska ja låta det vara??? Tänkte om det kanske blir värre om man far med det?

Vad bra att jag hittade denna tråd. Har precis funderat på detta.

Jag lyckades borsta bort det värsta kletet i går och sen så sprutade jag på en massa pälsglans i hopp om att det inte ska fastna så lätt i framtiden - vi får se om det funkar!:idea:

Tvättar ni skapet på era nu under vintern?
Det känns lite kallt...:crazy:

Lite pinsamt, men jag vet inte hur man går till väga när man tvättar skapet. Är det någon som skulle kunna ge en noggran beskrivning av hur ni gör? Var det är viktigast att få rent? vad man ska vara uppmärksam på och vad man ABSOLUT inte får göra?

Du skall nog inte spraya pälsglans där!

Jag har fått intruktioner av Tant Ester och man skall tvätta med hanskar, bomull och ljummet vatten. Ta en bit bomull och vät den i det ljumna vattnet och kör in handen i "påsen" och torka ur försiktigt, skölj eller byt bomull och fortsätt tills det är rent på bomullen.

skall försöka förklara så gott det går.

först och främst så har jag en häst som tycker om detta för att det i bland kliar bla ,så han är hjälpsam och absolut snäll och står still, kan inte svara för hur andra hästar beter sej men det märker man väl ganska omgående och då får man väl kanske göra lite annorlunda.

Så här gör jag.
Om jag inte haft koll innan så ser jag att det är dax när han blir kletig på benen (skall helst tvättas innan det går så långt).

jag binder upp hästen där jag har tillgång till vattenslang,(gummihandskar på)tar slangen med ljummet vatten och försiktigt pillar jag med ena handen ut ena "skapdelen" så att jag kan lägga slangen mot eller in ng cm mellan skapet och snoppen(som ju är långt indragen när jag börjar)spolar in ordentligt med vatten går runt hästen och gör detta från andra sidan oxå.
Sen tar jag lactasyd i handen och stoppar in handen och tvättar ,pillar med fingrarna där inne i alla veck så att jag får in tvålen överallt och samtidigt får jag ut massa gegga.
Gör så först från ena sidan sen tar jag från andra sidan av hästen,försöker komma åt hela insidan av skapet ,brukar få in ca halva underarmen innan jag når till "botten".
Sen tar jag slangen och sköljer ur alltihopa håller slangen i ena handen och stoppar in andra handen och pillar ur och känner att all tvål följer med vattnet ut igen med all gegga.
Kollar sen att det är rent genom att känna igenom med handen hela vägen in,
om det finns gegg kvar så gör jag om hela proceduren en gång till tills det är rent ordentligt.
Skulle han hänga fram snoppen så tar jag och snabbt tvättar av den oxå men oftast så så "gömmer" han den och det gör inget för det är insidan av skapet geggan sitter.
Ibland så smörjer jag in insidan på skapet med olja ex barnolja e dyl efter det att jag fått rent oxå.

Dom är inte så känsliga där som man kanske kan tro ,så att göra något fel är nog svårt, kan nästan uppleva att jag mer eller mindre "gräver" där inne med det verkar som att han bara njuter av att få hjälp att bli av med skiten så pass att han tillochmed lyfter på benen så att jag lättare skall komma åt:)

som sagt så funkar min häst om någon har en häst som är lite mer "kinkig" med detta så kanske de kan berätta om fler sätt att göra rent på.

För mej är då gegga på benen=inte bra måste tvätta!(kan vara tecken på infektion om du få tvätta för ofta.)

Räkna med att bli ganska blöt själv oxå då det är ett visst kladd och blötgöra eftersom att man får en lite udda arbetsvinkel under hästen

lycka till /k

*kl

Min valack som jag hade för ca 10 år sedan tyckte det var skönt att bli av med detta. Jag gjorde enligt ovanstående men blev tipsad om att ha olja på handen för att smörja så skulle det rengöra sig själv utan tvål..?:confused:

Någon som vet om det är negativt att göra detta i förebyggande syfte? Kan man liksom störa för mkt tänker jag? Är det bara när man tycker det är geggigt eller luktar som man ska tvätta? Och hur ofta pillar ni bort "stenarna" som bildas vid urinrörsmynningen?

Om man inte har tillgång till ljummet rinnande vatten så man får bort tvålen riktigt...hur gör man då??? Vill inte att det ska bli tvål kvar i alla gömmor. Går det bra att använda typ tvättlappar me bara vatten el måste det vara tvål? Finns det nå annat rengörande än tvål som det inte gör så mkt om det blir kvar? Ska försöka lära honom att ha ut snorren på komando så det inte blir så svårt att rengöra....:D

Om man inte har tillgång till ljummet rinnande vatten så man får bort tvålen riktigt...hur gör man då??? Vill inte att det ska bli tvål kvar i alla gömmor. Går det bra att använda typ tvättlappar me bara vatten el måste det vara tvål? Finns det nå annat rengörande än tvål som det inte gör så mkt om det blir kvar? Ska försöka lära honom att ha ut snorren på komando så det inte blir så svårt att rengöra....:D

Om du tar lite lactacyd i vatten så är det inte farligt om det blir kvar.
När min dotter låg på neontalen så tvättade de barnen med tvättlapp doppad i vatten med lactacyd utan att skölja bort det efteråt och klarar för tidigt födda barn att ha kvar lite lactacyd på kroppen så tror jag att hästen klarar det med.

:bow::bow:Många bra tips att ta efter, tack! Min pålle har aldrig haft så mycket klet men i år är det nog lite mer än vanligt (tror det beror på att han inte varit igång lika mycket som vanligt):angel:.
Hur som helst så kommer skapet att skina framöver efter konstens alla regler.:)

Du skall nog inte spraya pälsglans där!

:D Nej jag menar inte i/på skapet så klart!!:o

Men på insidan på låren, där dom blir kletiga, som tråden egentligen handlade om:idea:

Det kan väl inte var någon fara där eller:confused:

Liknande trådar

E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: Zeeke
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 782
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Fbldonnan är milt uttryckt ett vandrande äckel just nu :crazy: Hon är brunstig, och bakbenen är så äckelsöliga att jag blir illamående...
Svar
17
· Visningar
3 213
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka