skapkletiga bakben på valack!

B

black pearl

Är det någon som har bra tips på hur man får pojkhästar som klenar av sitt skap mot bakbenens insida rena från kletet som blir?:eek:

Min gentleman har för vana att kava med bakbenen mot "snorren" för att hålla sig ren (antar jag). Hur som helst så blir det geggiga och kletiga små klumpar i pälsen på insidan av bakbenens övre del. De är väldigt svåra att få bort och det gör säkert ont på honom när jag pillar bort dem. Finns det någon som har någon bra idé om hur man på ett enlkare sätt kan få bort det? Schampo och vatten är också svårt eftersom kletet är så fett.

Sv: skapkletiga bakben på valack!

Hej! Jag har samma problem men jag höjde ett ögonbryn när jag såg var du fick kletet på din häst:) Min har nämligen ett ganska väl tilltaget organ så hans "klet" hamnar på framsidan av skenan!:crazy: I vilket fall så brukar jag spola honom med varmvatten i duschspiltan för att mjuka upp det. Sedan tvättar jag med lite hexocil eller vanligt hästschampo. Har även använt vanlig grönsåpa. Det funkar fint på honom iaf. Men hans klet sitter ju inte på ett lika känsligt ställe som din häst.

Lycka till!

:rofl::rofl: tack för tipset, kunde inte låta bli att skratta när jag läste det om var kletet hamnar:rofl:
Jo, min lyckas tydligen krångla upp paketet så avskrapet hamnar lite ovanför hasläget.....hur det nu går till:angel: Jag har emellertid aldrig sett det trots att vi har hästarna i hage utanför huset.

Senast ändrad av en moderator:

Vår valack gör likadant, klenar ned hela benen ibland:crazy: det ser ju ännu trevligare ut när han legat på torven så han är svart på benen:cool:
Jag tar en svamp och varmt vatten med lactacyd i och tvättar bort det, Jag tar ett tag vid skapet med om det är synligt klet där.

:)Gissa om jag blev förvånad första gången jag såg det? Jag fattade ju inte va det var.. Men eftersom han har en förkärlek med att hänga ut snoppen i tid och otid så förstod vi snabbt vad det var som orsakat det.:o Han har nog den största xxx jag någonsin sett: Han heter Walther, kallas Walle så du kan ju gissa vad hans smeknamn är.. WalleBalle, Hahahahaha!:rofl:

Vår valack gör likadant, klenar ned hela benen ibland:crazy: det ser ju ännu trevligare ut när han legat på torven så han är svart på benen:cool:
Jag tar en svamp och varmt vatten med lactacyd i och tvättar bort det, Jag tar ett tag vid skapet med om det är synligt klet där.

Ja, det är väl bara att ta tag i schampo och svamp. Jag har funderat om man kan använda mankam (en sådan man kan kapa manen med) med rakblad i till de mest klafsiga klumparna. I år har det varit minusgrader vid några tillfällen (bor i söder) och det verkar som om de inte gärna fäller ner paketet lika ofta då med påföljd att det blir mer klet när det väl sker.

Hej! Jag har ett kanontips på detta! Använder en sk "mirakeltrasa" till min vallack. Trasan kallas väl numer fiberduk tror jag.
Kletet försvinner efter ett par tag bara.
Hos mej finns de på City Gross(trasorna), ett 3 pack kostar c:a 30 kr. Trasorna går att tvätta och återanvända.
Vallacken som normalt är lite misstänksam tycker att det är sköönt att bli skurad.
Eftersom man inte behöver något annat än vatten, så är det bara en hink som behövs, inga sköljningar.:) Lycka till!
Hälsningar Nadira

:)Tack! Det måste jag genast prova.

När min valack har onormalt hög produktion av smegma så utgår jag från att han har en lindrig förhudskatarr. Inte att han gnor snorren mot benen.
Jag tvättar skapet (inuti) med ljummet vatten och bomull, noga med handskar för att inte ge honom en annan bakt flora. Benen tvättar jag med tvål och vatten, det fungerar bra. Blir det stora klumpar i pälsen får man väl klippa bort dem.

När skapet är rengjort upphör problemen.

Ja, just det smegma heter det...kom inte på ordet då jag skrev. Min har alltid mer synligt på benen på vintern men att det fastnar mer då borde väl vara att vinterpälsen är lurvigare och därmed har lättare att klibba ihop? Jag tror inte det beror på katarr i mitt fall eftersom allt verkar vara normalt för övrigt men jag ska allt hålla utkik på övriga symptom. Jo, jag brukar också tvätta av i skapet med jämna mellanrum men nu var det nog ett tag sedan.

Senast ändrad av en moderator:

Dom står inte och gnuggar benen, utan kletet hamnar där när de ligger ner. ;)

mm precis, det blir så när dom ligger. jag borstar av med en lite grovare borste.

När min valack har onormalt hög produktion av smegma så utgår jag från att han har en lindrig förhudskatarr. Inte att han gnor snorren mot benen.
Jag tvättar skapet (inuti) med ljummet vatten och bomull, noga med handskar för att inte ge honom en annan bakt flora. Benen tvättar jag med tvål och vatten, det fungerar bra. Blir det stora klumpar i pälsen får man väl klippa bort dem.

När skapet är rengjort upphör problemen.

Det där har jag funderat på, alltså med förhudskatarr, hur ser man det:confused: under alla mina år har jag tack och lov sluppit se det men det kan ju vara bra att veta hur det ser ut.
Vår valack blir oftast sådan när mitt sto brunstar, alltså blir kladdig på benen. När jag har tvättat benen och torkat ur skapet syns det inget mer förren nästa gång hon brunstar, han har aldrig gått på henne utan är irriterad på henne under brunsten.
Brunsten är enda gången de inte är super kompisar i hagen utan går en bit ifrån varandra.
Kan det hänga ihop eller är det bara tillfälligheter?

Om det är förhudskatarr, försvinner det genom bara tvätt av skapet eller måste hela paketet ut och rengöras? behöver det behandlas på något vis?

Jättetacksam om du vill svara:bow:

Jag har varit med om vid ett flertal tillfällen att vi har varit tvugna att sedera ett par valcker för att kunna rengöra skapet ordentligt med ljummet vatten och lactacydtvål.

Min egen val är lite "pervers" så han fäller ut självmant om man "pillar" och undersöker skapet...Han har den renaste ****jag har sett någonsin. Däremot vid några tillfällen när han haft boxvila, då har han haft mer smegma än vanligt, såpass att det kladdat lite på bakbenen.

Tvätta som Tant Ester säger så blir hästen av med problemet. Särskilt som det på min valack verkar klia (och då är det inte så mycket att det kletar på benen, utan han är kliig och ibland så kan jag känna på lukten).

Jag kör med kroppstempererat vatten i slangen och lactacyd. Brukar få tvätta 2-4 ggr under betesperioden (maj-september), eller tvätta och tvätta, det är väl mer av en "utgrävning":eek:.

En fråga bara.. Om ngn vet så svara.
Har ju en valack nu, har tidigare bara haft ston.
Om dom nu inte har smegma som syns direkt och inget på benen så låter man väl bara bli att tvätta i skapet? Eller är det bra att göra en ordentlig rengöring någon gång i bland iaf?

Jag har varit med om vid ett flertal tillfällen att vi har varit tvugna att sedera ett par valcker för att kunna rengöra skapet ordentligt med ljummet vatten och lactacydtvål.

Min egen val är lite "pervers" så han fäller ut självmant om man "pillar" och undersöker skapet...Han har den renaste ****jag har sett någonsin. Däremot vid några tillfällen när han haft boxvila, då har han haft mer smegma än vanligt, såpass att det kladdat lite på bakbenen.

Min valack har haft detta återkommande sista vintrarna. Han får en otrolig klåda, luktar och kletar. Jag har då fått komma åt att tvätta. Funderar på att göra något drastiskt, allså ta ut veterinären och se om det går att medicinera bort nästa gång det är dax.
Har du behövt göra det ngn gång?
Har även funderat på sedering och som du skriver -göra rent ordentligt, men min tar inte ut snoppen frivilligt, inte ens när han är sederad. -Hur gör man då?? stoppar in handen och "drar" ut den?

Har oxå fått uppfattningen att det ofta blir problem i skapet när de inte rör så mycket på sig.

En fråga bara.. Om ngn vet så svara.
Har ju en valack nu, har tidigare bara haft ston.
Om dom nu inte har smegma som syns direkt och inget på benen så låter man väl bara bli att tvätta i skapet? Eller är det bra att göra en ordentlig rengöring någon gång i bland iaf?

Tror det är bäst att låta det vara om allt är normalt.
Jag märker det på min valack för han får klåda där och börjar lukta illa. Då tvättar jag -inte annars.

Liknande trådar

E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: Zeeke
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 782
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Fbldonnan är milt uttryckt ett vandrande äckel just nu :crazy: Hon är brunstig, och bakbenen är så äckelsöliga att jag blir illamående...
Svar
17
· Visningar
3 213
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka