Skapa kontakt med hästen ? Rädd?

E

Emma_115

Jag har haft min ponny i ett halvår nu och när jag fick honom var han litet ouppfostrad. Då var han som sagt lite ouppfostrad men väldigt charmig och skulle klias och slickas. Nu känns det som om han inte alls är sån längre, eller han är fortfarande gosig men lite mer reserverad, eller lugnare kanske?Han har blivit lugnare men nu det sista är han ännu lugnare? Han har lagt av med många olater och är betydligt mer väluppfostrad men är han rädd för mig?´Vill att han ska se mig som hans kbästa kompis men samtidigt ledare. Är jag bara ledare eller vad? Det är svårt att förklara men kort sagt verkar han ha blivit lite känsligare och reagerar mer när jag säger till, positivt eller negativt?:crazy:

Nu har han börjat gå på gräs i och för sig, kan han bli tröttare av det vilket leder till att han är lite lugnare i boxen? Vad är era bästa tips för att skapa en bra och mysig kontakt med hästen?

Blev lite rörigt, men men , hoppas ni förstår :;)

Sv: Skapa kontakt med hästen ? Rädd?

Ju mer man gör och upplever tillsammans,svetsar ihop häst och ryttare.Var som du brukar,jag har svårt att tro att han skulle vara rädd för dig,eller har det hänt ngt särskilt?

Rid ut,pyssla,gå på promenader,mocka i hagen i närheten av din häst-så att ni umgås även där,mina älskar när jag går deras stigar och "bara är" med dom utan krav.;)

Sv: Skapa kontakt med hästen ? Rädd?

Nej, det har inte hänt något speciellt. Umgås mycket med honom och kelar och rider ut , hämtar honom i hagen, borstar, tränar, ja hur mycket som helst men han känns ändå litet tillbakadragen men det kanske är att han har fått mer respekt eller nåt, att han reagerar mer när jag säger till och så.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar