Tyvärr är det ingen vidare metod att försöka få ängsblommor att gro i befintlig grässvål. De är ganska konkurrenssvaga, det är därför man måste slåttra varje år för deras skull.Tack för erbjudandet men 2 kvm räcker inte långt, ytan jag tänker mig är betydligt större än så, ett par hundra kvm skulle jag tro... Så de kommer nog bättre till nytta hos någon annan.
Jo, just det där med gräsfröna känns lite överflödigt eftersom min tanke är att försöka lägga till blommor i befintlig gräsväxt. Jag tänker att eftersom blommor fröar av sig själva, när de växer vilt, så borde det funka att fejka avfröade blommor och mest bara sprida ut en del frön. Men det kanske inte går?
Jag minns inte storlek på ekarna som blev kvar. De som togs ner var rejäla (sålda för att bli ekgolv hos kommunens golvtillverkare...), förmodligen 50-100 år. Vi har tagit ner alla ekar som släpper ekollon i våra hästhagar, plus gallrat området jag funderar på att lägga till blommor i. Där är kvar en del ekar på tillväxt, i olika åldrar, varav de flesta har "fel form" för att göra säljbar ekstock av.
Det du kan göra är att krafsa/gräva bort grässvålen på något ställe och så in ängsblommor i små rutor. Med tiden om du även slår gräset varje år kommer de sprida sig, men det kommer ju ta lite tid. Pratensis har även pluggplantor om man vill att det ska gå lite fortare. Alternativt gräv upp plantor från andra delar av er mark och flytta dit.