Imnir

Trådstartare
Hur skyddar ni era hästars skap från bitande flugangrepp? Vi har väldiga problem med blödande små bett.

/Mia

Sv: Skap

På mitt stos juver har jag Idominsalva. Både läker och skyddar bra tycker jag. Det är så fett att flugorna inte kommer åt.

Sen brukar jag ibland ha på något mer runt om, som avskräcker. Typ något flugsprej.

Jag använder korvsalva (Skillingarydssalva). Brukar låta den stå ute i solen först så den mjuknar lite. Hästen har fortfarande en del vinterpäls kvar på skap och mellan bakbenen, så det blir lite kladdigt men det hjälper mot angrepp.

jag fick tips förra sommaren om att ha sådan där hästsalva.. den luktar ju typ kära... den ska de tydligen inte gilla... jag använde det dock inte i någon utsträckning så jag vet inte om det funkar eller ej

Tänk på att vara lite försiktiga med skillingaryd salvan när hästarna är i solen. Tillverkaren bla hade varningar i ridsport för något år sedan att hästar hade fått brännsår av den. Solen värmde upp fettet i salvan så att det blev blåsor.

inte för att solen kommer åt speciellt mellan bakbenen, men jag har använt det i flera år på både valacker och ston och inte haft några som helst problem. Ja, förutom att den kan vara lite besvärlig att få bort från fingrarna, man luktar korv i flera tiummar efteråt om man inte har bra (och parfymerad) tvål..

Vi använder i första hand Skillingaryds hästsalva. När insektstrycket är mer intensivt kombinerar jag Prob-olja och Skillingarydsalvan.

Mina hästar är aldrig skorviga mellan bakbenen. (Och de har aldrig fått brännskador av insektsmedlen heller. Det gäller att smörja tunt där solen kan komma åt att bränna. Under magen och mellan bakbenen är det absolut ingen fara.)

Men å andra sidan kan mina hästar alltid välja att gå in när helst de vill och söka skydd mot bitande insekter, och det hjälper också till att minska angreppen.

Kleta på ett rejält lager med 4S hästsalva, funkar även på bringan där de brukar bli ordentligt bitna.

Och nej, solen kan knappast bränna på dessa ställen... ;)

4 ess tjärsalvan tycker jag fungerar fantastiskt bra under sommaren, så det kan jag verkligen rekommendera.

Enda nackdelen är väl att man luktar tjära om händerna konstant under sommarmånaderna, det är omöjligt att få bort lukten :eek:

4 ess tjärsalvan tycker jag fungerar fantastiskt bra under sommaren, så det kan jag verkligen rekommendera.

Enda nackdelen är väl att man luktar tjära om händerna konstant under sommarmånaderna, det är omöjligt att få bort lukten :eek:

Jag håller också med om att 4 Ess salvan är jättebra. Och lukten tar jag bara som ett plus! Det luktar så gott! :)

Skillingarydsalva och Nylanders hästkräm använder vi.
Inga brännsår och hittills inte så uppätna av insekter heller, förhoppningsvis håller den trenden i sig hela sommaren! :angel:

jag fick tips förra sommaren om att ha sådan där hästsalva.. den luktar ju typ kära... den ska de tydligen inte gilla... jag använde det dock inte i någon utsträckning så jag vet inte om det funkar eller ej

Japp, den funkar suveränt! :)
jag har använt den i två år nu i både öronen och mellan bakbenen på min vallak som blir väldigt angripen i speciellt öronen vid denna tiden.

Den hjälper även de små sår som blivit att läka! dvs att den är perfekt på små sår och skav :idea:

Använd svamp! :idea: Jag har klippt till en liten bit av en svamp och förvarar den i burken. Om man alltid använder samma sida av svampen i salvan så har man rena och fina händer hela sommaren.

Antingen sprutar jag på något milt flug avvisande medel, eller så smörjer jag in med någon bra salva, det finns massor av bra salvor som lägger sig som ett skyddande lager som insekterna inte kan bite sig igenom, men man måste smörja på flera gånger per dag, eller det beror ju på vad man har för salva!:)

Jag smetar på 4ess-salva på skap/juver och andra utsatta ställen som ej får sol på sig.

Kleta på ett rejält lager med 4S hästsalva, funkar även på bringan där de brukar bli ordentligt bitna.

Och nej, solen kan knappast bränna på dessa ställen... ;)

Men om man har en häst som ligger på rygg och solar hela dagarna med juvret i vädret då:confused:
Förlåt,kunde inte låta bli:rofl:

Använd svamp! :idea: Jag har klippt till en liten bit av en svamp och förvarar den i burken. Om man alltid använder samma sida av svampen i salvan så har man rena och fina händer hela sommaren.

haha så himla självklart! SÅ roligt att alla har problem med att man luktar apa om fingrarna och ingen som kommit på den självklara lösningen, att använda svamp! Haha, tur vi har dig som kan rädda jorden från undergång, ja menar, skulle alla vara lika dumma som oss andra, va skulle hända då? :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: tara
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 287
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
940
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka