Skånska jakter

E

experten

jakterna är i full gång nu
i september reds Hallarödsjakten

sen kom Övedsjakterna igång

på lördag 27 nov blir det en stor jakt på Revingefältet - i lundahusarernas regi

nästa lördag 3 nov rids flera jakter: Öved, Wendes/Rinkaby, Åsbo och flera andra

söndag 11nov på Blommeröd

nån som ska ut? eller redan ridit?

Sv: Skånska jakter

hallaröd och revinge avklarad, blommeröd står på schemat, och kanske öved, men gillar inte deras diken...:crazy:

Revinge är avklarat. Kvar är bara Wendes/Rinkaby.

diken som är så kul att hoppa - släpp tyglarna, håll dig i halsringen eller manen, luta dig lätt framåt och lita på hästen...

haha lita på hästen.. om jag släpper tyglarna stannar hon.... väljer att avstå. Tävlade den helgen i Hässleholm i stället, 3:a i 90 klassen och på 13 i 1 M, av 95 starter så det var helt ok, och jag slapp diken :):crazy:

du styr ju fram till diket, lättar på handen, hästen börjar måtta till andra sidan, när språnget kommer är tygeln helt lös, svårare är det inte, efter mycket träning kan man försöka ta dom utan att stanna upp så mycket... trust your horse... gäller

Lasse christensson brukar lära ut dikeshoppning genom att sätta ett hinder i diket, hästen siktar på bommern och hoppar det, man bör lyfta huvudet lite så den inte tittar ner i diket

kanske jag skulle skriva en bok " hur jag övervann min rädsla och lärde mig älska att hoppa diken".... eller nåt...

de flesta hästar stannar till vid diken, även de irländska, för en kort stund sen flyger man över...

grattis till tävlingsframgångarna!

efter 10 år ihop vet jag vad min häst gör och inte gör... hon hoppar inte diken... med diken menar jag åkerkanter med ett avstånd på mer än 1 meter. tycker själv det är onödigt att utmana ödet, då ett feltramp kan innebära att det var ens sista ritt.....
Är mer rädd om min häst än så, att jag utsätter henne för ett av de få tingen här i världen som hon avskyr. Annars gör hon ALLT jag ber henne om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka