skänklar på bett

V

vidalinn

Jag rider western med min nordis men de är en sak jag har funderat på i vilket skede i utbildningen brukar man börja rida på ett bett med skänklar??
Just nu rider jag på ett tredelat...

vad kul det gör jag också!
har en travnordis.
Hur ahr du tränat din?
Herman (min pålle) e under utbildning nu :)

hehe japp=)
Jag har inte kommit så värst långt, har inte haft tillgång till bana så ja ahr bara ridit i skogen o på grusvägarna, men han kan flytta förskänklarna nu o stanna när ja säger whooa(eller hur de stavas) har börjat lära honom lite smått att gå undan för trycket av tygeln nu..
Hur länge har du ridit Herman?

Jag brukar alltid hållan mig till "min" regeln att hästen skall kunna allt på tränsbett
först innan jag går vidare.
Sedan brukar jag gå över till bosal ett tag för att få hästen extra uppmärksam på tygeltryck osv.

Jag går alltid över till tränsbett om jag te x få problem med något moment i min ridning.

Förstår inte varför folk har så brottom att gå över till skänkelbett? Ser det nästan
dagligen, folk som rider framför allt stång fast dom absolut inte är mogna för det,
då menar jag både häst o ryttare.
Det verkar som om bara för att man rider western måste man rida på en hand o stång.

- Jessica - / tränsbettsfantast ;)

jg rider på stång ibland ibland pessoa.
men jag gick inte över på stång förrän min häst verkligen lyssnade på mig utan kontakt med munnen.
hon kunde stanna från alla gångarter när jag sa woh. (kan det iofs än)
sen red jag på grimma en sommar så jag va helt säker :crazy:
men nu går hon allra bäst m stång, som en annan häst.
lycka till

Annars är den traditionella gången att man börjar med bosal, går över till tränsbett (snaffle) och slutligen till stångbett (Curb)

Tills den är redo förstås. När du kan samla hästen utan att behöva ta i den, samt styra den enbart med sätet och trängande tygeltag. I tävlingssammanhang på över klubbnivå har jag för mig att det är 6år. Personligen tycker jag detta är för tidigt. Rid du på ditt tredelade.
Niklas

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 458
Senast: MiniLi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar