Skänkelviknings problem

B

Bellaan

Jag har ett problem med min islandsvalack på 6 år . Vi tränar på att göra bra skänkelvikningar utan att han ska höja huvudet, gå emot eller böja halsen för mkt.

Men hur jag än gör så tvärar han rakt , så svårt att förklara .. Om vi ska göra en skänkelvikning undan vänster C - E , då ska ju hästen tvära så att vi kommer ut vid E men gör jag det med min häst så tvärar han ut innan bokstaven H :S Hur ska jag göra för att han ska sluta tvära för mkt?

Gör ja skänkelvikningar undan vänster skänkel så är ju höger skänkel framåtdrivande, men min häst förstår inte riktigt de? Hur ska jag göra?
jag kun ju också tillägga att han är riktigt bra på att fuska & inte ta med sig baken tillräckligt så han korsar.

Alla tips välkomnas & ursäkta för den virriga texten, va väldigt svårt att förklara x)

Sv: Skänkelviknings problem

Problemet har nog inte med själva skänkelvikningen i sig att göra, utan att han inte riktigt går fram för bägge skänklarna. Som du själv säger, att det inte känns som att han tar framåtdrivningen utan bara "rasar" ut mot väggen. Tänk på att vägen alltid är viktigast. Först vägen, sen tempot, SEN tvärningen. Om du ska rida skänkelvikningen på hörnlinjen tex, som du säger, från C-E, rid först linjen ett par gånger och träna på att bara rida rakt fram, han ska spåra och inte tränga åt något håll. När det fungerar rider du rakt fram i början av linjen, sen tvärar du några steg, sen rider du rakt ut igen. Sen varierar du såhär hela tiden så att du alltid har kontroll på yttersidan.

parera med den andra skänkeln när han tvärar för mycket och var försiktig med den sidförande skänkeln

testa att bara flytta ett par steg, gå sedan rakt fram, flytta något steg till osv. Vet inte om det funkar men iaf ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025