skänkelvikning

Lavinia

Trådstartare
Hur avslutar ni en sådan??
Säj att man rider skänkelvikning längs medellinjen, flyttar ni framdelen till bakdelens spår, eller bakdelen till framdelens?

Jag vet inte hur man ska göra.. eller jag vet att nån sagt för länge sen hur man ska göra, men jag glömt bort, så snälla hjälp mej!

/ Lavinia, med perfektionsproblem..

Sv: skänkelvikning

Man ska alltid flytta framdelen efter bakdelens spår. Flyttar man bakdelen rubbar man "motorn".

Hej!

Men när man börjar skänkelvikningen, flyttar man inte rumpan då? tänker.. eller.. tex om man ska göra skänkelvikning längs med spåret med nosen mot väggen..?? Så kan man ju förstås snedda i hörnet..så man kommer rakt på.. tänker jag rätt då? förklara tack, är ganska säker på att jag fått lära mej börja med att "flytta in" rumpan.. *mycket fundersam*/ Lavinia

Jag har fått lära mig att det alltid är framdelen som ska visa vägen i skänkelvikning.
Red skänkelvikning längs långsidan häromdagen och det viktiga var att rida en bra hörnpassering (absolut inte gena) samt att flytta in framdelan innanför spåret. Men absolut inte för mycket, har för mig min ridlärare sa att hästens yttre framben skulle gå i samma spår som inner bak.
Rider man en skänkelvikning på diagonalen ska man först rida ett par steg rakt fram i färdriktningen innan man börjar ge sidförande skänkel.
Det är iallafall vad jag lärt mig

Hej1

Men om jag rider in på diagonalen rakt fram och sen börjar flytta måste det ju bli bakdelen som flyttas först, för att komma i rätt position liksom, eller tänker jag helt fel?

Flytta in framdelen är korrekt med nosen från väggen och även inte gena i hörnan, men när nosen är mot väggen (vilket vi har på min så hon inte kan smita in mot mitten, vilket hon gärna gör). Hur gör nu då??/ lavinia som ska ut i snön och busa nu!

Skänkelvikning räknas ju inte som samlande utan lösgörande och kommer i utbildningen efter framdelsvändning, som ju "bara" flyttar bakdelen. Så jämfört med det är det ett steg längre bak. Kan jag, så rider jag ur en skänkelvikning rakt ut i den riktning jag sitter i, jag rider alltså inte skänkelvikning för höger skänkel för att sedan gå ur den med en vänstersväng. Kan jag inte gå ur den så, så följer jag grundregeln om att flytta framdelen till bakdelens spår och ser det som att jag i just det momentet får lite extra styrketräning för rumpan... Nu rider jag mest skänkelvikning på korta och långa diagonalerna och då ger det ju sig självt mer :D .

rider man med näsan mot väggen får man göra en vanlig hörnpassering och när hästen är påväg ut ur hörnan och du precis ska vända framdelen till spåret stannar du istället upp rörelsen motställer och fortsätter i skänkelvikning.

Rider du rakt på diagonalen för att sedan fortsätta i skänkelvikning t ex vid X. Vänder du helt enkelt tillbaka framdelen så att hästen är paralell mot långsidan och framdelen visar vägen. Så fortsätter du i skänkelvikning.

På så sett behåller du takten bak men du flyttar ändå tyngdpunkten så att hästen för inner bakben under sig.

Hej!

Och tack för alla svar.. Jag tror jag börjar fatta..

Det verkar ju helt logiskt att man inte ska flytta hästens motor fram och tillbaka, fast jag är fortfarande helt övertygad om att jag fått lära mej göra just det.. Jaja.. försökte iaf idag med att flytta frammen "från baken", vilket gick rätt ok, även om pållan har en tendens att gå dit nosen pekar... Vad gör man åt det? Jag flyttar framdelen, hon försöker knata efter med resten av sej, jag parerar och pållan har plötsligt vikt bara halsen och går iaf bara på ett spår.. Tips??

Och så blev det väldigt svårt att lära sej flytta tillbaka frammen.. Tror aldrig jag hört detta förr... Men vi lär oss.. Kul med "nya" saker!!/ Lavinia

Den gyllene regeln är ju att i möjligaste mån rikta in framdelen på bakdelens spår. Det finns ju undantag då man inte gör det också, men det är en viktigt grundsten i ridning. Det går ju att variera hur du rider ut skänkelvikningen. Du kan tex fatta galopp direkt ur sidvärtsrörelsen eller länga traven (i pannans riktning menar jag nu) Det är 2 exempel på bra övningar. Lägg en volt etc. Det finns massor av sätt att avsluta skänkelvikningen på.

HeJ!

Och tack alla!

Nu börjar det klarna litegrann... Är fortfarande lite fundersam över att jag inte kan påminna mej att jag hört att frammen ska flyttas, men jag kan ju ha missat det.. Stämmer verkar det som iaf. Nu ska jag bara lyckas lära in det också.../ lavinia

Menar du att hon istället för att gå åt sidan bara går rakt fram? Kanske var lite otydlig i mitt svar. För visst måste du även flytta bakdelen. Men först efter att du har riktat in framdelen. Hästen ska ju fortfarande lyssna för sidförande skänkel.

Om du t ex ska göra skänkelvikning på diagonalen rider du först rakt fram på diagonalen, sedan vrider du din sits så att du har bröstet mot kortsidan, samtidigt som du vänder med framdelen, då får du automatiskt inner sittben och skänkel lite bak och ytter i normalläge/något framför. Målet är att det här ska räcka för att hästen ska gå i skänkelvikning. Gör den inte det behöver du göra tydligare hjälper. Troligen behöver du ha en starkare inner skänkel och förhålla mer på ytter tygel. Om hästen viker sig i halsen beror det på att du har för lite stöd på ytter tygel och för mycket i inner. Precis som på volten ska du ju kunna ha hästen ställd med ett stöd på ytter tygel och kunna lätta i inner.

Om hästen fortfarande inte går åt sidan måste du lära henne att lyssna på sidförande skänkeln och då är man tvungen att göra undantag från regeln att flytta framdelen efter bakdelen. Det kan göras t ex med framdelsvändning.

Ett annat sätt som är jätte bra är att rida på volten och flytta hästen undan skänkeln på den öppna delen. Målet är att hästen ska ha näsan mot mitten och tydligt flytta bakdelen. Hästens bakdel ska "dansa" runt framdelen så fort du lägger till skänkeln och leder in framdelen. Så fort hästen lyssnar går du bara rakt fram å berömmer, det räcker med bara tre fyra steg. I den här övningen är målet att hästen ska lyssna på sidförande skänkel så om hästen är lite förböjd i halsen eller går med rumpan före är ingen katastrof. På vissa hästar som är "mindre känsliga" kan det vara bra med ett långspö som du kan lägga till på låret för att förstärka skänkeln.

Hoppas du fått lite tips iaf =)

Hej!

Tack för tipsen.. Nu kan jag bara rida i skogen tills volten kommit fram igen, men då ska jag definitivt öva mer på detta med framdelen först och sen bakdelen.. Jättesnällt!/ Lavinia, som blir så glad när hon får hjälp och svar på sina funderingar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
814
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 035
Senast: Shaggy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka