Skänkeln för långt fram

Eliseeh

Trådstartare
På senaste tiden har jag fått kritik att jag har bra sits men att min skänkel glider för långt framåt, och det gör så att jag inte kan inverka med sitsen lika bra. Har någon ett bra tips hur jag kan försöka få bort problemet? Har aldrig haft det förrut... :confused:

Sv: Skänkeln för långt fram

Det vanligaste felet till att man hamnar i "stolsits" är att sadeln är för trång. Så kolla om hästen behöver vidare sadel, det är mitt tips. :)

Sv: Skänkeln för långt fram

Känn efter hur du sitter på sittbenen, kanske sitter du bara på de två bakre och inte det främre?

Du ska känna att hela "triangeln" har kontakt med sadeln, då brukar även resten av kroppen falla på plats, förutsatt att sadeln passar dig och hästen bra.

Kontrollera även stigläderlängden, många rider med för långa stigläder och måste sträcka tån framåt/nedåt för att få stöd i stigbygeln. Benet ska vara vinklat i alla leder från höft till vrist och stigbygeln ska stödja jämnt på den bredaste delen av foten. Det gäller även dressyrryttare! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 067
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 904
Senast: JohannaB
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?