Skänkeldöv häst?

saraaandersson

Trådstartare
Jag var nyss inne och kollade på häst annonser, såg en häst som verkade lovande och tittade på filmen som var med i annonsen.
Hästen i fråga verkade lovande, men ryttaren sitter med sporrar och använder dem hela tiden! i varje steg.
Borde inte hästen vara/bli helt skänkeldöv?! :eek:
Jag blev helt förvånad och rent ut sagt arg. Ska man behöva skänkla i varje steg med sporrar dessutom, för att få en häst att arbeta framåt? -undrar vad en dressyr domare skulle skriva för kommentarer till denna..

Filmlänken borttagen, då diskussionen går att hålla utan att "hänga ut" ryttare. Om det är du på filmen eller om du har ryttarens tillstånd att visa filmen får du givetvis höra av dig, så lägger jag in den igen. Mvh Moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skänkeldöv häst?

Okej, visst skänklar hon i varje steg, men man ser oxå att hon inte har nån kontroll över sina skänklar, dom åker ju hela tiden i både trav och galoppen...
Och ja, hästen lär inte vara så känslig eftersom hon typ sitter och sparkar på den hela tiden i skritten..
Så den är säkert skänkeldöd..

Njä, den hästen ser verkligen inte känslig ut. Men tänk på att hästar anpassar sej och lär sej otroligt fort. Är man konsekvent och tydlig och inte tjatar så kommer hästen ändra på sej redan efter första passet.

Sen ser ryttaren otroligt ostadig ut i hela sättet och hela sitsen e lite okontrollerad. Och sen är det väl inte riktigt okej heller att sitta och disskutera ryttaren när den inte är här och kan försvara sej kanske.

Stackars häst :( det där såg verkligen inte roligt ut. Varför lägger man ut en sådan film?
Hästen är nog skänkel döv nu men det går att lära om och få fram känsligheten igen.

Tycker också lite synd om hästen..
Men dem ska ha 80.000kr för hästen. Jag betalar iallafall inte så mycket för en skänkeldöv häst.

*KL*

Jag är VÄLDIGT tveksam mot hela konceptet att ta en film från youtube och sen sitta och diskutera den.

Men, utan att säga så mkt mer, så sporrarna används inte varje gång skänkeln används, syns ganska tydligt. Så att påstå att sporrarna används varje gång är inte riktigt sjysst.

I övrigt så av en film från ett tillfälle skulle jag inte vilja säga varken bu eller bä om skänkeldöv, den fattar ju dessutom galopp etc hyfsat på hjälpen Vi vet inte om det där var dagen då hästen var seg som en ko av värmen, ev i kombination med en ryttare som är lite överdrivet angelägen om att visa det bästa av hästen för filmen och därför driver bokstavligt talat varje steg osv.

Hästen är dessutom ganska stor och ser i min smak lite 'tung' ut, och ryttaren är kort. Det är inte en häst i min smak just därför, dock, något jag TYCKER OM med den hästen är att den verkar väldigt BUSSIG!

Senast ändrad:

Fast (om du är intresserad) ser det ut att kunna finnas kvalitéer. Som Miloni skrev, en häst anpassar sig snabbt.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama