skänkel vikning och framdelsvändning!!??

zazza girl

Trådstartare
jag ha problem med min 5 åring när vi ska göra framdelsvändning ..!!!

han gå inte undan för innerskänklen!!!!:confused:
jag ha försökt och försökt men vi ha inte fått en ända framdelsvändning.....
vad ska jag göra e det någon som ha ett bra tips???

och sen med skänkelvikningen få jag han inte alls att utföra .. han bara stanna och vägra gå.. precis som han inte fattar vad han ska göra ...

så massa tips vill vi ha...

jag rider utan sporra men ha spö....
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

Det låter precis som att din femåring faktiskt inte förstår vad du menar. Så ung som han är tycker jag inte att det är konstigt alls att han inte förstår sidförande skänkel.

Kan din tränare hjälpa dig? Risken är att det blir jättefel om du inte får hjälp att lära din femåring detta på ett riktigt sätt.
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

Eftersom han uppenbarligen inte förstår den sidförande skänkeln får du lära honom den!:idea:

Hade skrivit en bra förklaring, men loggades ut...:(

Grunden är iaf att lägga till skänkeln i normalläget (inte flytta den bakåt eller ta i hårdare när hästen inte förstår!) och berömma massor när hästen flyttar inre bakbenet. Kan även med fördel tränas från marken med handen i skänkelläget.

Tänk även på hur du sitter, och att du använder bara innerskänkeln när du gör övningarna. Fippla inte samtidigt med tyglarna eller börja korrigera med ytterskänkeln om det blir fel, det blir bara förvirrande!
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

Träna från marken först. Sedan kan du göra som jag gjorde. Börja rida på en fyrkant innanför fyrkantsspåret. I varje hörna gör du sedan ett stopp och en halv framdelsvändning så du kommer på rakspåret igen. Förstår du min usla förklaring?
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

Du kan inte förvänta dig att hästen ska förstå sidförande skänkel "bara sådär" om han inte tränats/utbildats till det.

sidförande kan du bäst lära ut i skogen, runt naturliga hinder som träd, stenar osv där hästen måste flytta undan i vilket fall - då lägger du till hjälperna och snart kopplar hästen ihop hjälpen med rörelsen.

du ska absolut inte kräva så svåra saker som framdels vändning och skänkelvikning på en ung häst som inte behärskar hjälpen eller förstår den till fullo. där pratar vi ETT rätt tänk från hästens sida, att flytta sig för skänkeln. så fort den tänker det och flyttar ett halvt steg, så avbryter du övningen och berömer. sen får man succesivt öka på, allteftersom hästen lär sig. Ha INTE för bråttom. Du måste vara renodlad i dina hjälper dvs inte ge okorrekta eller okonsekventa eller motsägande hjälper när du lär in.

ta hjälp av en tränare är mitt råd.
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

jo jag ska ta hjälp av min tränare ... och enligt han så e han inte för ung för att börja göra domma sakerna ....
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

Inte för ung för att börja flytta i sidvärts - det är helt riktigt! :) Men däremot så måste han förstå vad du menar när du ger honom hjälpen. Bra att du får hjälp av tränaren!

Tänk på det som mackan skrev om att ge en hjälp i taget när du lär honom att flytta undan för skänkeln.

Lycka till!
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

sjävklart är han inte för ung! Men om han inte förstår så kan du ju inte bara börja förvänta dig att han ska fatta och kräva dessa rörelser hux flux! Det var så jag menade.
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

jo det fattar jag ..

och jag förväntar mig ite att han ska sväva in i dom med en gång .. det ta ett bra tag för han att lära sig .. och rätt hjälper ge jag han ....
men jag ska börja från marken igen och träna...
 
Sv: skänkel vikning och framdelsvändning!!??

Ger du rätt hjälper för skänkelvikning/framdelsvändning eller rätt hjälper för att LÄRA hästen gå undan för skänkeln? Det behöver inte vara riktigt samma sak, framför allt inte hur du reagarar på minsta antydan från hästen till att t ex flytta inner bak.

Att rida lite innanför spåret (om du rider på ridbana) och trycka ut hästen brukar i alla fall vara lättare än att flytta in hästen FRÅN spåret. Att rida fyrkant med stopp och del av en framdelsvändning är en ganska svår övning och kanske inte den lämpligaste om hästen redan nu reagerar med att stanna när den blir förvirrad. Hellre ocentrerade vändningar med biberhållen framåtbjudning, som så småningom kan centreras när hästen fattat vad ryttaren vill!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 398
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp