G

Gefjun

Min valp har börjat skälla på folk och fä. Hur gör man då som ägare? Jag har lugnt sagt nej till henne och gått vidare, men om vi står och pratar med någon annan hundägare och hon börjar skälla på dennes hund, vad gör jag då? Jag vet inte hur jag ska agera!

Sv: Skäller

Var till klubben igår bara för social träning. I början gick det bra, men sen drog hon i kopplet och skällde nästan hela tiden. Ingen som har några tips på hur man ska bära sig åt?

Vet inte hur gammal hon är. Men om det gik bra i början och dåligt på slutet så blev hon antagligen trött.

Kortare pass och så ska det inte hända mycket. Du ska träna på att det inte händer nått ofta. Hon ska inte få respons för sitt skällande.

Hon är 4,5 månader. Kontaktade uppfödaren och hon sa också att jag ska ignorera så att hon inte får respons. Ska göra det och träna vidare. Hon blev nog trött också, mycket att titta på.

Tack för ditt svar!

Precis vad jag tänkte på. Bara att ignorera och vänta ut henne skulle jag prövat med.

Barm testar ju alltid vad som ger utdelning så klart. De är ju inte dumma!! När de är så små så är de ju förhoppningsvis inte så uthålliga :angel:

Hej det bästa är ju att uppehålla och distrahera dom hela tiden spec när dom är valpar så att han/hon hela tiden tänker på något annat.

Man kan träna bort det genom att träna i annorlunda miljöer tex där det finns mycket folk, på landet där det inte finns mycket folk mm.

Om man träffar på hundar och den skäller då är det helt normalt. Din hund vill hälsa och om den andra hundens ägare tilllåter det är det bäst att låta dom häla och kanske leka en liten stund, och såklart ska man inte straffa dom om dom skäller i det läget.

Jag tycker också att du ska ta kontakt med din klubb där du och din hund kan delta i träningar mm. Då lär sig din hund bla vad ordet nej betyder mm.

Lycka till!

Jag vill ju att hon ska kunna vara lugnt passiv och inte vänta på att det ska hända saker hela tiden. Hon är i alla miljöer nu. Hon vet redan vad "nej" är, men vad jag kunnat läsa mig till så ska man inte säga till hundarna när de skäller för risken finns att man hetsar dem ännu mer.
Det var ju på klubben jag var när hon skällde så mycket. Som sagt så ska vi åka dit med jämna mellanrum i fortsättningen och titta på de andra.

Igår var vi till klubben igen. Det var lite lugnare denna gång och inte så många hundar. Men hon skällde. Hon fick då busa lite med en av hundarna som var där och då blev hon lugnare sen. Det är för att hon vill hälsa på dem som hon skäller, men hon kan ju inte få hälsa på varenda hund heller. Jag hoppas att detta kommer att ge med sig självt sen.

Jag brukar försöka avleda min något kaxiga unghund med godis eller liknande om jag ser att han börjar gruffa. Han skäller väldigt sällan men går gärna omkring och smågruffar på allt möjligt. Och eftersom han är ett riktigt matvrak så funkar det kanon med lite torkad blodpudding :D .

Blodpudding ska inhandlas :D ! Hon blir så "låst" i sitt skällande att hon struntar i om jag har godis eller ej, men om det är något riktigt gott så kanske det funkar. Hur torkar du den?

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Trassel12
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama