Skäller på andra hundar...

C

corina_w

Har en schäferhane på 10,5 månad som ibland kan vara lite dryg mot andra hundar, och jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska få bukt med det......... Vid hundmöten på promenad är det nästan aldrig något problem, någon enstaka gång kan han dra lite i kopplet, men oftast bryr han sig inte. Problemet uppstår när han är hemma och det går hundar förbi på gatan, då skäller han som sjutton. Samma sak om vi är ute och står stilla och det går nån hund förbi, då skäller han och morrar, vill gärna göra utfall också. Detta är min första schäfer (har haft andra raser innan) så jag är inte riktigt van vid beteendet. Har frågat kunnigt folk i min närhet men får så olika svar, en del säger att han ska bannas, en del tycker avled, och en del säger bara att det går över när han blir äldre.........
Dela gärna med er av era tips och erfarenheter!

Sv: Skäller på andra hundar...

Avled om det händer då du är i närheten, banna är ingen mening - det bara triggar honom mer.

Börja jobba med kommando "skall" och "tyst", i lugn miljö. Ibland kan detta hjälpa även om många tycker att det är motsägelsefullt att "lära" hunden att skälla. Tanken är att du på ett effektivt sätt kan snabbt få tyst på hunden. Träna med en liten kamptrasa eller en bit slang som belöning, inte boll eller annat stressande föremål.

Problemet kan ju vara om detta händer p g a att hunden t ex står i hundgård eller springer lös i trädgården bakom staket när du inte är hemma. Min erfarenhet av hund som hålls på detta sätt väldigt lätt utvecklar ovanan att skälla. Eller ovana, egentligen talar han ju bara om för omgivningen att "här bor vi", "det här är mitt område" eller "matte! Det kommer någon!" Störs du väldigt av det eller har grannar som störs så är det ett problem + att hunden kanske också utvecklar stress.

Jag har haft en hel del schäferhanar och en del har varit mkt skälliga i hundgården, andra väldigt tysta, jag vet inte om det är rastypiskt dock. Mina schäfrar är i o f betydligt mer tempererade än t ex rottweilers vi haft.

Tack för ett bra svar!
Vi bor i ett villa område, så det går ganska mycket hundar förbi, och då ska det ju skällas förstås. Det funkar oftast riktigt bra att avleda honom, men det är ju inte alltid man är där så snabbt som man borde. Han är aldrig ute när vi inte är hemma, men så här på sommaren brukar vi ha altandörren öppen så han kan gå ut och in på altanen, den har dock staket så han kan inte springa ända ner till vägen. Ingen har hittills klagat på honom, det är ju inte så att han skäller oavbrutet, bara precis när hunden går förbi, men jag tycker det är ganska pinsamt, för han ser ju "farlig" ut.......:crazy:

Jag har försökt lära honom "skall", men det är ju sjutton helt OMÖJLIGT att få hunden att skälla när man VILL att han ska skälla :smirk: Hur mycket jag än försöker med kamptrasan så skäller han INTE.

Det största problemet tycker jag ändå är när vi är på allmän plats och han gör utfall. Som tex på midsommarafton när vi var iväg så barnen skulle få dansa runt stången. Vi satt i gräset allihop med honom kopplad, han satt lugnt bredvid. Paret bredvid oss hade en liten hund som skällde som en galning på våran, men den brydde han sig inte om alls, däremot så gick det förbi ett annat par med en goldentik, och då flög han upp och skällde, kastade sig i kopplet......Vad gör man i det läget? Jag satte honom ner igen då, men i det läget får jag ta i lite för att han ska lyssna. Han är annars väldigt lydig..........

Ja, det ÄR ju lite pul för att komma tillrätta med sånt här. Ang utfallen så känner jag mycket väl igen mig så du är inte ensam men det enda råd jag har där det är attt man måste hela tiden vara steget före helt enkelt.

I exemplet du tog upp så om du ser någon på håll komma med annan hund så förekom din hund genom att ge honom en uppgift, ta fram trasan och se till så att han inte kommer i ögonkontakt med den som passerar. Är det redan för sent och kontakt har uppstått så ge ett kort fotkommando EN gång och gå iväg helt enkelt, när du får kontakt med din hund igen var SNABB med beröm o trasa.

När det gäller skallträning så har det räckt på mina att jag visar trasan och sen gömmer den under armen t ex och så får de skälla "uppmanande" "ta fram trasan matte!" och så fort det kommer minsta ljud, fram med trasan och kampa! Ett utmärkt tillfälle att också lära in LOSS förresten. Nu har vi kommit längre i träning så vill jag ha skall på hunden så står jag bara framför honom och tittar rakt i ögonen på honom så kommer skallet - tittar sedan demonstrativt åt sidan så tystnar han och då kommer trasan.

Jag har alltid fått vara väldigt noga med att belöna just tystnaden eftersom jag har en väldigt lättskallad hund - på gott och ont.

Jobba intensivt med din vovve under några veckor så ska du se att du kommer att ha effektiva redskap att använda när det sedan behövs. Han är så ung så det går säkerligen att lösa utan alltför mycket besvär. Däremot så är all träning en färskvara, i a f på mina för om jag håller upp en längre tid så är det svårare att få den där kontakten i pressade situationer och då återfaller de gärna i utfall. Schäfern är ju en hund för arbetsmyror:)

Återigen, tack för bra svar :bow:

Nu känner jag mig peppad igen :banana:

Han är ju allmänt lite mer dryg nu när han har börjat bli könsmogen o allt, men han älskar ju när man jobbar med honom så det ska nog lösa sig med lite mer träning.

Jag känner väl lite som så att man hör så mycket negativt om schäfer, och jag vet att många i området är rädd för just schäfrar, så jag vill liksom inte späda på den rädslan......är livrädd för att få ryktet som "dom med den galna schäfern" :crazy:
Nu får jag mest kommentarer från grannarna om hur snäll och lydig han är, så det är väl jag som är lite nojjig, men det känns som att har man schäfer så måste man ha überpli på den.....

Ha ha, PRECIS så är det! Man måste verkligen ha überpli om man har schäfer för många är rädda för dem. Vet inte hur många gånger jag fått höra "Usch! En schäfer!" och så kommer det i regel en historia från barndomen om en schäfer som bitit någon. Vi har mycket jakthundar på gårdarna här omkring som står och skäller i sina hundgårdar men det brukar vara vi som får "skiten" - de där skällande schäfrarna brukar det heta...:crazy:

Rent allmänt så tycker jag att stora hundar kräver större ansvar av ägaren eftersom de kan åsamka större skador och är mer respektingivande än små hundar.

Visst kan de ha överenergi ibland men när det funkar så funkar det oftast mycket bra och man har en vovve med MYCKET arbetslust och ofta ganska förarveka, vilket är tacksamt i lydnaden.

Vad skönt då, då är jag inte ensam om att känna så :D

Jag håller med dig, visst kräver stora hundar större ansvar, men ibland känns det nästan lite orättvist att det ska vara sån skillnad på olika raser, även bland stora hundar. Vi har en granne som har en goldenhane i samma ålder som min, och den har dom verkligen noll koll på, han fullkomligt älskar allt och alla och han visar det mer än gärna. Han kan inte gå i koppel för fem öre, ägarna släpas gatan fram efter ett gult svansviftande yrväder, men alla härikring bara tycker att han är SÅÅÅÅ SÖT!!! Skulle min hund fara fram på det sättet skulle ju folk garanterat fälla kommentarer om min ouppfostrade, hemska hund.........
Nu vill jag ju ändå ha en lydig och väluppfostrad hund, men ändå, det är lite lustigt hur folk gör skillnad på hund och hund bara efter ras utan att känna hunden.

Och det där med historier från barndomen om elaka schäfrar känner jag väl igen, bara här på gatan har 3 st blivit anfallna av schäfrar som barn..........

Jag känner igen mig så väl i "hon med den galna schäfern"! Jag har en schäfer på 5 år som hoppar och skäller när vi möter andra hundar på promenad, men får han hälsa så nosar han bara i 10sek, sen vill han traska vidare! Jag försöker jobba som f*n med detta och ibland är han verkligen hur snäll som helst och går bara förbi andra hundar, och andra gånger är han helt "vild" och blir arg på mig om han inte får gå fram till hunden och börjar nafsa mot mig. Jag provade med att gå en kurs med honom så att han skulle bli mer van vid andra hundar och där var det inga problem nångång! utan det är bara när man möter en hund på promenad. Och folk vill ju inte låta deras hund komma nära min ens eftersom han ser "stor och farlig" ut så då triggas han nästan ännu mer när folk blir så spända.
Inne är han hur gosig som helst.
Någon som har några bra tips? Han är väldigt svår att få kontakt med när han väl börjar hoppa.

Tack för ett bra svar!
Han är aldrig ute när vi inte är hemma, men så här på sommaren brukar vi ha altandörren öppen så han kan gå ut och in på altanen,
Det största problemet tycker jag ändå är när vi är på allmän plats och han gör utfall. Som tex på midsommarafton när vi var iväg så barnen skulle få dansa runt stången. Vi satt i gräset allihop med honom kopplad, han satt lugnt bredvid. Paret bredvid oss hade en liten hund som skällde som en galning på våran, men den brydde han sig inte om alls, däremot så gick det förbi ett annat par med en goldentik, och då flög han upp och skällde, kastade sig i kopplet......Vad gör man i det läget? Jag satte honom ner igen då, men i det läget får jag ta i lite för att han ska lyssna. Han är annars väldigt lydig..........

Jag skulle sätta ett kompostgaller i altandörren så han inte kan gå ut själv. Han har ju tagit på sig den tunga arbetsuppgiften att vakta eran tomt. Jag tycker du ska ge honom "sparken från jobbet".
Han måste vara inom räckhåll för dig när han sätter igång och skälla, så att du kan nå fram både verbalt och fyskiskt om det behövs. Så hela du kan säga att "Det där är inte din uppgift, håll klaffen och gå lägg dig!"

Annars så tycker jag att du fått bra tips.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 519
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka