Takire
Trådstartare
Ja, så har jag uppfattat det som att många anser här på forumet.
Jag minns inte exakt vilka kommentarer jag sett men i stil med:
"Vi lär våra hundar att inte skälla."
"Det är ju bara att säga till hunden att vara tyst."
"Att hundar skäller beror bara på att de är ouppfostrade."
"Det beror betydligt mer på uppfostran än ras om hunden är skällig."
När dessa kommentarer dyker upp låter det som att det är galet enkelt att dämpa en hund som gärna skäller. Det låter som att man utgår från att de som har skälliga hundar helt enkelt struntar i skälligheten.
Min hund är skällig, inte hela tiden men generellt. Jag försöker dämpa honom men upplever inte alls att det bara är att säga till Jag tycker att det är svårt!
Frej skäller till exempel när det kommer folk. Då kanske någon säger: "visa hunden att du tar hand om situationen." Hur gör man det, rent konkret?
Hittills tycker jag nog det mest effektiva varit att ta en smörkniv med en klick smör, hålla honom i famnen och låta honom slicka på kniven.
Jag minns inte exakt vilka kommentarer jag sett men i stil med:
"Vi lär våra hundar att inte skälla."
"Det är ju bara att säga till hunden att vara tyst."
"Att hundar skäller beror bara på att de är ouppfostrade."
"Det beror betydligt mer på uppfostran än ras om hunden är skällig."
När dessa kommentarer dyker upp låter det som att det är galet enkelt att dämpa en hund som gärna skäller. Det låter som att man utgår från att de som har skälliga hundar helt enkelt struntar i skälligheten.
Min hund är skällig, inte hela tiden men generellt. Jag försöker dämpa honom men upplever inte alls att det bara är att säga till Jag tycker att det är svårt!
Frej skäller till exempel när det kommer folk. Då kanske någon säger: "visa hunden att du tar hand om situationen." Hur gör man det, rent konkret?
Hittills tycker jag nog det mest effektiva varit att ta en smörkniv med en klick smör, hålla honom i famnen och låta honom slicka på kniven.