skällande hund..

appilif

Trådstartare
Har en chihuahua hona på 3 år , eller det är min mammas men nu när jag har flyttat dit så är det jag som tar hand om henne. Hon är som rubriken säger VÄLDIGT skällig..och jag vet inte vad jag ska göra..har försökt att locka på henne med godis vilket jag tror är helt fel och har försökt sagt till henne riktigt på skarpen , har försökt ignorera och när det är någon snäll hund ägare så har hon fått stå och skälla tills hon lugnar sig och detta tar lång tid kan jag säga!

Har även en egen chihuahua som skäller lite men inte mycket alls ..men det jag finner är det största problemet nu är att min finska lapp hunds valp på 4 månader börjar ta efter, det är ju också en skällig ras men vill bara kunna gå förbi hundar utan att dom ska skälla , ja ni förstår nog att det är rätt jobbigt att gå med tre hundar som skäller! behöver tips på hur jag ska lösa detta !!

Sv: skällande hund..

Varför är locka med godis fel?
Har själv en vavva på 2 år som gärna tar till skall.. Hade ett helvete i 1 1/2 år, han skällde från dag 1. Skällde på allt och alla. Fyade, eftersom han gjorde fel! Men det hjälpte inte, och ganska snart tog våran super snälla 4 åriga korsning efter skällandet.. Skämdes över att gå ut med dem..
Sen började jag med skvaller träning. Han har slutat skälla på människor och hundar som ligger i trädgårdarna. Blandrasen triggas nu inte heller till att skälla.
Det känns så fel att prassla med godis påsen när hunden skäller, men man får hundens uppmärksamhet och det fungerar verkligen!
Förutsatt att hunden är ett riktigt kakmonster! :)
Jag själv ger levergodis, har man en kräsen hund kan man ju ha en påse med korv bitar!

Varför och när skäller hunden?
Ta reda på det först.

Min ena hund, Ivan, skäller när han går över 90% - oavsett om det gäller upphetsning, bus, överraskning, iver, trötthet, frustration, glädje, otålighet... Det gäller att hålla honom på en bra nivå, och om han går över 90% så gäller det att kunna bryta och landa lite. Det är och har varit ett ganska omfattande jobb, vill jag lova.

Elaiina-locka med godis känns fel för att det känns som att jag belönar det ..men det är väll bara något jag fått för mig! :) Men skvaller träning har jag läst om men hur gjorde du? Är det så att när jag går med alla hundar så ska jag klicka på klickern när dom ser en hund och belöna?

Blueberry- Hon skäller varje gång när hon ser en hund, antagligen för att hon har tagit på sig rollen att 'skydda oss'
Men det konstiga är att när vi väl har gått i kanske 30-45 min och vi möter en hund så går det jättebra, iallafall va gäller den skälligaste hunden som är min mammas chihuahua ,tycker det är väldigt underligt..

Minns jag rätt så är chihuahua en larmande vakthund, så den har väl lite i sig att skälla. du kan sikta på att bryta beteendet antingen med behagligt eller obehagligt stimulus, det viktiga är att beteender bryts. jag har förespråkat blomspruta som bra brytande mönster och sen godis när hunden kollar på dig och undrar vad fan du håller på med och förstör för den ;) posiivt ger snabbare resultat än negativt enl många behavorisiska undersökningar, men en kombination lär inte vara sämre. då behöver du inte vänta med att hunden själv ska reagera på godis, då lär den sig att skälla ut saker för mycket ger obehagligt vatten på sig.

Jag tyckte oxå det kändes helt fel att ge godis, men det funkar!
Han skällde extremt, gick vi förbi någons trädgård där någon kanske rensa rabbatter eller fikade, så fick de sig en ordentlig utskällning.
Så fort han spetsade öronen så prasslade jag med påsen och gav han godis efter godis tills vi gått förbi. Tillslut så slutade han skälla. Nästa steg var då hundar som låg och slöade på gräsmattan, även där lärde han sig fort.
Han har fortfarande inte slutat skälla på hundar vi möter men jag hoppas han lär sig det snart!
Klicker vet jag inte hur man skvallertränar med, använder inte det.

Använde blomspruta innan jag läste om skvallerträning, men det är klumpigt att ha med när man har 2 hundar och kanske någon bajspåse i handen.

Men som sagt så gäller det att ha en hund som väljer godis framför allt annat! :)
Blandisen däremot funkar varken vatten eller godis på..:mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 721
Senast: fixi
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 443
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31