Skall spermier mogna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Häromdagen fick jag av en hingsthållare höra att spermier måste få lite tid på sig att "mogna" när man inseminerar för att bäst befrukta ägget d.v.s få lite tid på sig att känna sig hemma när de är insprutade?

Mitt sto släpper alltid sitt ägg på måndag lunch-em :smirk: och insemineras då på måndag fm.
Han menade att hon borde insemineras på söndag också.

Är detta ett exempel på ställ en fråga och få tusen svar?
Behöver spermier "mogna"?

Har faktiskt aldrig hört det förut. (därmed inte sagt att det inte är sant.)
Om man däremot tänker på semin med fryst så verkar det inte stämma, då seminerar man ju direkt i samband med ägglossning.

mogna?
Nej, men däremot har jag hört att spermierna bör vara framme i tid till ägglossningen eftersom ägget bara är mottagligt för befruktning i ca 12 timmar efter att det har släppts.
Eller hört och hört, jag har läst det i en bok.

Så fort stoet har ett tillräckligt stort ägg så seminerar man. Allt från 3cm och uppåt. Man kollar också livmoderns slemhinna och hur mjukt ägget är. Ju mjukare desto närmare ägglossning. Man vet aldrig när stoet ovulerar(släpper ägget) om man inte kollar henne typ varannan timme(fryst).
Oftast kollar vet varannan dag Mån, ons och fredag och då seminerar man dagen efter om det är skick annars samma dag om hingsten står på stationen. Att spermierna ska mogna har jag aldrig hört. Han kanske menar nå annat....men vad vet jag inte.

Liknande trådar

Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 518
Senast: Masse
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 357
Senast: Legolaz
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar