Skalbaggsinvasion i havren!!

Lotus

Trådstartare
I stallet ingår havre och nu i sommar har det varit vidirigt mycket svarta ganska stora skalbaggar i havren, och larver vilekt jag antar är förstadiet till baggarna. Skitäckligt!!
Vad gör man för att få bort skiten? Slänger all havre och städar med vad? Ringer anticimex??

Några hästar är dåliga i magen, vet inte om det beror på omställning från bete till stall och hösilage eller om det har med baggarna att göra. Vad tror ni? Är det bara äckligt eller är det farligt för hästarna också?

Sv: Skalbaggsinvasion i havren!!

Lite beroende i vilket försäkringsbolag som stallet är försäkrat i så kan det ingå gratis hjälp från Anticimex. Så har man "rätt" bolag finns det ju inget att tveka på.
Annars så hade jag eldat upp all havre och ev det som den förvaras i. För att sedan spruta hela stallet med lämpligt insektsmedel.

Om det är skalbagarna som gör hästarna dålig har jag ingen aning. Men i vilket fall som helst så är havren klart olämplig att fodra med. Kan till och med vara brott mot djurskyddslagarna att fodra med. Där står att djuren har rätt till foder av god hygienisk kvalitet.

Sv: Skalbaggsinvasion i havren!!

Slänger/bränner havren, absolut.

Tror inte att Anticimex gör så mycket, såvida man inte hittar en skalbaggehärd dvs typ 1000 skalisar på samma ställe.
Det där med att spraya på allt som rör sig är lite "dåtid", de är mer rädda om sina preparat, insekterna får ju inte bli resistenta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 154
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 730
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka